The spirit of duende in the aesthetic theory of F.G. Lorca and its embodiment in the “Andalusian Trilogy”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-3/53-64

Keywords:

Federico Garcia Lorca, duende spirit, flamenco, cante jondo, Spanish culture, death motif, Andalusian trilogy

Abstract

The article is devoted to the aesthetic views of Federico Garcia Lorca, the peculiarities of his perception of art and the creative process. The concept of duende is considered as a phenomenon of Spanish culture, correlated with the folk art of flamenco and cante jondo. The significance of duende in Lorca's aesthetics is revealed. The reflection of the author's aesthetic conception and the role of duende as the basis of the expressive beginning in the plays "Blood Wedding", "Yerma" and "The House of Bernarda Alba" are traced. The significance of flamenco and cante jondo stylistics in the embodiment of the duende spirit in the "Andalusian trilogy" is revealed. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Inna Anatolievna Sitnikova, Far Eastern Federal University

    Post-Graduate Student

  • Galina I. Modina, Far Eastern Federal University

    Doctor of Philological Sciences, Professor, Department of Roman and German Philology

References

Бобрик Д.В. Теория Дуэнде Федерико Гарсиа Лорки // Каспийский регион: политика, экономика, культура. Научный журнал. 2012. № 1(30). С. 288–292.

Гарсиа Лорка Ф. Избранные произведения. В 2-х т. Т. 2. Стихи, театр, проза: пер. с исп. / ред. А. Минин, Л. Осповат, Г. Степанов и др.; сост. и примеч. Л. Осповата. М.: Художественная литература, 1986. 479 с.

Гарсиа Лорка. Ф. Самая печальная радость: перевод с исп. сост., автор предисл. и коммент. Н.Р. Малиновская. М.: Прогресс, 1987. 526 с.

Гарсиа Лорка Ф. Избранное. Поэзия, проза, театр / пер. с исп., сост., коммент. Н. Малиновская. М.: АСТ, 2000. 672 с.

Гусева Т.К. Интраистория драмы Унамуно // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. 2012. № 1. С. 22–29.

Зингерман Б.И. Очерки истории драмы XX века: Чехов, Стриндберг, Ибсен, Метерлинк, Пиранделло, Брехт, Гауптман, Лорка, Ануй / отв. ред. А.А. Аникст. М.: Наука, 1979. 392 с.

Кучеренко А.Л. Сущность феномена «Дуэнде» в танце фламенко в понимании российских исполнителей // Территория новых возможностей. 2015. № 4(31). С. 233–239.

Магон С.А. Содержательные грани дуэнде в искусстве фламенко // Манускрипт. Т. 14, вып. 1, 2021. С. 183–188.

Плавскин З.И. Испанская литература ХIХ–ХХ веков. М: Высшая школа, 1982. 197 с.

Силюнас В.Ю. Федерико Гарсиа Лорка. Драма Поэта. М.: Наука, 1989. 328 с.

Трофимова В. Испанская ночь. Дуэнде – "черный" дух культуры фламенко // 60 параллель. 2010. № 2(37). С.104–109.

Унамуно М.Д. О трагическом ощущении жизни. М.: Символ, 1996. 416 с.

Юнг K.Г., Нойманн Э. Психоанализ и искусство. M.: Рефл-бук, Ваклер, 1998. 304 с.

Якушевич М.В. Синтез в искусстве Испании и его претворение в творчестве Ф. Гарсиа Лорки и М. де Фальи: дис. … канд. искусствовед. Новосибирск, 2004. 249 с.

Correa Retamar H.J. Federico Garcia Lorca: de la teoría a la práctica del “duende”. Porto Alegre: Univercidade Federal do Rio Grande do Sol, 2009. 230 p.

Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. 23.ª edición. Editorial Espasa, 2014. 2452 p. buscon.rae.es/draeI/ (дата обращения 07.07. 2024).

Doménech R. El pensamiento estético de Federico Garcia Lorca. Madrid: Rumagraf, S.A,, 2006. 60 p.

García Lorca F. Bodas de Sangre. Edición Brontes. Barcelona: Olmak Trade S.L., 2017. 191 p.

García Lorca F. Yerma. Doña Rosita la soltera. Edición Brontes. Barcelona: Olmak Trade S.L., 2017. 160 p.

García Lorca F. La casa de Bernarda Alba. Edición a cargo de Elisabetta Sarmati. Austral edición. Zaragoza, Edelvives, 1998. 119 p.

Maldonado M. Génesis y el desarrollo de la estética del duende en la trilogía dramática rural de Federico García Lorca: Bodas de sangre, Yerma y La casa de Bernarda Al. Entre la ética y la estética: Estudios en homenaje a Joan Gilabert. Newark, Delaware: Juan de la Cuesta-Hispanic Monographs Publisher, 2017. P. 60–89.

Downloads

Published

05-09-2024

Issue

Section

5.9.2. WORLD LITERATURE

How to Cite

[1]
2024. The spirit of duende in the aesthetic theory of F.G. Lorca and its embodiment in the “Andalusian Trilogy”. Far Eastern Philological Journal. 2, 3 (Sep. 2024), 53–64. DOI:https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-3/53-64.

Most read articles by the same author(s)