The рlay "Without a dowry" and the image of Larisa in Russian literary studies
DOI:
https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-3/32-41Keywords:
A.N. Ostrovsky, “Without a Dowry”, Larisa, Katerina, literary perceptionAbstract
“Without a Dowry” by A.N. Ostrovsky is a new genre of psychological drama in Russian dramaturgy of the 19th-century. In Russia, the study of this play and the image of its heroine has a long history, with Russian researchers offering various interpretations. This article mainly explores the perceptions of the play “Without a Dowry” and the understanding of Larisa's image by Russian literary scholars. The analysis reveals contradictory interpretations of the heroine's image: some view her as a romantic, poetic figure with features of the Heavenly Maiden archetype, akin to the image of Katerina, a prisoner of the "dark kingdom". In contrast, others see her as a will less, weak, naive, inactive, and exalted heroine. Identifying the peculiarities of Larisa's reception in Russian literary studies is a necessary step for studying the reception of Ostrovsky's play in China and expanding these perceptions. This is because there is a tradition in Chinese literary studies to view Larisa's image as a variation of Katerina's image from “The Storm.” Moreover, in the context of China's historical and cultural situation in the 1940s, “Without a Dowry” is often understood as a social play.
Downloads
References
Гродская Н.С. Об одном комическом типе в пьесах Островского // Наследие А.Н. Островского и советская культура: сборник. М.: Наука, 1974. С. 203–219.
Дарвина Д. В. Феномен куклы и образ Ларисы Огудаловой: интермедиальный анализ // Студент и наука (гуманитарный цикл): материалы Международной студенческой научно-практическая конференции. 16–20 марта 2020 года / под ред. Н.Н. Макаровой, М.С. Закамалдиной. Магнитогорск: Магнитогорский государственный технический университет им. Г.И. Носова, 2020. С. 1223–1230.
Емельянов Б. Островский и Добролюбов // Островский А.Н.: сборник статей и материалов. М., 1962. С. 68–115.
Жулькова К.А. 2010.04.013. Немцев В.И. Судьба национальной идеи в России. – Самара: СамГУПС, 2008. – 180 с. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7: Литературоведение. 2010. № 4. С. 84–88.
Ибатуллина Г.М., Ракоед Ю.С. Архетипическая парадигма образа Ларисы Огудаловой в пьесе А. Н. Островского «Бесприданница» // Художественный текст: проблемы чтения и понимания в современном обществе: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Стерлитамак, 25–26 октября 2018 года / под ред. Э.А. Радь. Стерлитамак: Стерлитамакский филиал ФГБОУ ВО "Башкирский государственный университет", 2018. С. 110–114.
Карпушкина Л.А. Шекспировские мотивы сорокового опуса. Иронический подтекст в пьесе «Бесприданница» // Вопросы литературы. 2016. № 2. C. 157–170.
Красникова В.А. Тема искусства в творчестве А.Н. Островского («Лес», «Таланты и поклонники», «Без вины виноватые», «Бесприданница») и А.П. Чехова («Чайка»): дис. … канд. филол. наук. Белгород, 2019. 78 с.
Красникова О.Н. «Бесприданница» А.Н. Островского: особенности художественного пространства «волжской» пьесы // Art Logos. 2019. № 1(6). С. 7–18.
Красникова О.Н. Калинов и Бряхимов: волжские города, созданные А.Н. Островским // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12., № 10. С. 26–30.
Красникова О.Н. Поэтика и функции образа Волги в «волжских» пьесах А.Н. Островского // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2019. Т. 29, № 3. С. 477–484.
Мартьянова С.А. Ценностные установки и формы поведения персонажей в «Бесприданнице» А.Н. Островского // Русская словесность. 2005. № 2. С. 4–12.
Незеленов А. Островский в его произведениях // Критические комментарии к сочинениям А.Н. Островского: хронологический сборник критико-библиографических статей. Часть 1. М, 1906. С. 13–23.
Николина Н.А. Авторское слово в драме А.Н. Островского «Бесприданница» // Русский язык в школе. 2013. № 4. С. 41–46.
Островский А.Н. Гроза и другие пьесы. М.: АСТ, 2022. 320 с.
Печерская Т.В. Жанр драмы в творчестве А.Н. Островского // Современные исследования социальных проблем. 2013. Т. 23, № 3. С. 3–22.
Ракоед Ю.С. Архетип чайки в пьесе А.Н. Островского «Бесприданница» // Литература и язык в современном поликультурном пространстве: материалы Всероссийской науч.-практической конференции молодых ученых, Стерлитамак, 15 мая 2017 года / под ред. Г.М. Ибатуллиной. Стерлитамак: Стерлитамакский филиал ФГБОУ ВО "Башкирский государственный университет", 2017. С. 140–143.
Ревякин А.И. Искусство драматургии А.Н. Островского. 2-е изд., испр. и доп. М.: Просвещение, 1974. 334 с.
Роговер Е.С. Драма А. Н. Островского «Бесприданница» // Литература в школе. 2011. № 4. С. 9–14.
Скабичевский А.М. Женщины в пьесах Островского // А.Н. Островский в значении русского драматурга. М., 1908. С. 341–391.
Успенские Л. и В. Островский – языкотворец // Островский А.Н.: сб. статей и материалов. М.: Всерос. театр. о-во, 1962. С. 184–262.
Филатова Д.А., Ларин С.А. «В цыганском таборе...»: мать и дочь в пьесе А.Н. Островского «Бесприданница» // Казанская наука. 2018. № 4. С. 25–27.
Филатова Д.А., Ларин С.А. Пушка, пистолет и кинжалы в драме А.Н. Островского «Бесприданница» // Научный диалог. 2018. № 7. С. 213–221.
Финк Э.Л. Вокруг одного парадокса // Наследие А.Н. Островского и советская культура. М.: Наука, 1974. С. 268–279.
Холодов Е.О композиции пьес Островского // Островский А.Н.: сб. статей и материалов. М.: Всерос. театр. о-во, 1962. С. 116–183.
Штейн А.Л. Три шедевра А. Островского. М.: Советский писатель, 1967. 180 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 1. The author (authors) is (are) responsible for the content of the manuscript of this article. 2. The author (authors) gives (give) consent to the processing of personal data in accordance with the Federal Law of July 27, 2006 No. 152-FZ “On Personal Data”, as well as to the publication of the article in the public domain and the transfer of all necessary information to scientometric databases data. 4. The author (authors) confirms (confirms) that the materials have not been published previously and that the manuscript of the article is not currently under consideration by the editorial board of another publication. 5. The author (authors) confirms (confirm) the absence of a conflict of interest.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.