THANATOLOGICAL THEME IN DONNA TARTT’S NOVEL “THE SECRET HISTORY”
DOI:
https://doi.org/10.24866/2949-2580/2023-4/103-110Keywords:
Tartt, The Secret History, Thanatos, thanatological themeAbstract
The article is devoted to the analysis of thanatological theme in Donna Tartt’s novel “The Secret History” – the writer’s literary debut. The novel is created in the genre of campus novel. The phenomenon of campus novel is connected with the Anglo-American culture, in which the university and higher education are the main elements of modern society, as the university is the place of concentration of cultural and moral values. This article analyses the use of thanatological theme in the creation of psychological portraits of the novel's characters, and examines its influence on the development of the novel’s main themes. The phenomenon of thanatological reflection is considered. It is found that the characters are characterised by describing their attitude to death. The leitmotiv role of the after-death reflection is revealed.
Downloads
References
Анцыферова О.Ю. Античный код в университетском романе Донны Тартт «Тайная история» // Вестник Нижегородского университета им. Н.Н. Лобачевского. 2015. № 2 (21). С. 22–27.
Анцыферова О.Ю. Университетский роман: жизнь и законы жанра // Вопросы ли-тературы. 2008. № 4. C. 264–295.
Бутенина Е.М. Исповедальность Достоевского и современный американский ро-ман о подростке // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2016. Вып. 2 (34). С. 94‒100.
Исупов К.Г. Танатология // Культурология. ХХ век: Энциклопедия. В 2 т. Т. 2 / гл. ред. С.Я. Левит. СПб.: Университетская книга, 1998. 370 с.
Ищенко Е.Н., Попова М.К. Экфрасис как структурообразующий элемент художе-ственного мира и маркер современного отношения общества к искусству в романе Д. Тартт «Щегол» // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филоло-гия, педагогика, психология. 2016. № 2. С. 66‒73.
Карпухина Т.П., Симонова Е.П. Эстетические и лингвистические особенности композиции романа Донны Тартт «Щегол» (The Golfinch) // МНИЖ. 2021. №1 (103). С. 164–167.
Красильников Р.Л. Танатологические мотивы в художественной литературе. Вве-дение в литературоведческую танатологию. М.: Языки славянских культур, 2015. 302 с.
Ломакина И.Н., Полховская Е.В. Танатопоэтика Донны Тартт (на материале романа «Тайная история») // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2020. Т. 30, вып. 2. С. 352‒357.
Платон. Диалоги. Апология Сократа: перевод с древнегреческого. М.: АСТ, 2020. 352 с.
Платон. Собрание сочинений в 4 т. Т. 4: пер. с древнегреческого / под общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А.А. Тахо-Годи. М.: Мысль, 1994. 830 с.
Серов В.В. Танатология // Большая советская энциклопедия в 30 т. 3-е изд. М.: Со-ветская энциклопедия, 1969‒1986. URL: https://www.booksite.ru/fulltext/1/001/008/108/831.htm (дата обращения: 12.10.2023).
Тартт Д. Тайная история / пер. с англ. Д. Бородкин, Н. Ленцман. М.: Corpus, 2015. 593 с.
Corrigan, Y. Donna Tartt’s Dostoevsky: Trauma and the Displaced Self // Comparative Literature. 2018. V. 70, №. 4. P. 392‒407.
Jacklosky R. “The Thing and Not the Thing”: The Contemporary Dickensian Novel and Donna Tartt’s The Goldfinch (2013) // Dickens After Dickens / ed. by E. Bell. White Rose Universi-ty Press, 2020. P. 117–140.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 1. The author (authors) is (are) responsible for the content of the manuscript of this article. 2. The author (authors) gives (give) consent to the processing of personal data in accordance with the Federal Law of July 27, 2006 No. 152-FZ “On Personal Data”, as well as to the publication of the article in the public domain and the transfer of all necessary information to scientometric databases data. 4. The author (authors) confirms (confirms) that the materials have not been published previously and that the manuscript of the article is not currently under consideration by the editorial board of another publication. 5. The author (authors) confirms (confirm) the absence of a conflict of interest.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.