About the movie series “It's Tough Being a Man”, its protagonist, and some features of Japanese cultural tradition (revised edition)
DOI:
https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-3/126-149Keywords:
Yamada Yoji, F.M. Dostoyevsky, Murasaki Shikibu, Ihara Saikaku, Jippensha Ikku, zen-buddhism, aesthetics of sadness, movie series “It’s Tough Being a Man”, “superman”, “fool”, image of Torajiro, Prince Myshkin, leitmotif of wanderings, Japanese literature, Japanese cinema, American cinema, Japanese artistic tradition, Russian artistic tradition, Japanese identityAbstract
This article is an attempt to analyze the content of the longest Japanese movie series “It’s Tough Being a Man”. The fifty-episode film, spanning over 50 years, was directed by the distinguished Japanese filmmaker Yoji Yamada, who also wrote the screenplay for the series. The article examines the circumstances of the film creation, its compositional, genre, and conceptual features, as well as its connection to Japan’s social history and the development of Japanese cinema. Characteristics of the main characters of the film are provided, the reasons for the popularity of the movie series are explored, along with its cinematic language and style, and its relationship with American cinema and Japanese artistic tradition. The image of Kuruma Torajiro (the main character of the film) is compared with the image of Superman in American movies, as well as with the images of the Russian fool (including fairy-tale characters), and with the character of Prince Myshkin from Fyodor Dostoevsky’s novel “The Idiot”. The author of this article concludes that Yoji Yamada’s work has become a significant cultural event of Japan in the last third of the 20th century and is still of great importance.
Downloads
References
Дыбовский А.С. Некоторые особенности стиля устного публичного выступления в японском языке // Известия Восточного института Дальневосточного государственного университета. Японоведение. Специальный выпуск. 1997. С. 62–68.
Дыбовский А.С. О киносериале «Мужчине трудно», его герое и некоторых этнокультурных особенностях японцев //『言語文化研究』第26号 = Исследования по языку и культуре. 2000. № 26. С. 55–76.
Дыбовский А.С. О парламентской речи в Японии // Известия Восточного института Дальневосточного государственного университета. Японоведение. Специальный выпуск. 1997. С. 69–76.
Дыбовский, А.С. Ритуал и игра: о некоторых особенностях речевой коммуникации в японском и русском этноязыковых коллективах: постановка проблемы // Известия Восточного института Дальневосточного государственного университета. 2006. Вып. 13. С. 103–120.
岡本博・ 入江和夫「山田洋次の世界と戦後意識」 『世界の映画作家』 14、 加藤泰、山田洋次編、改訂増補版、キネマ旬報社 = Окамото Хироси, Ириэ Кадзуо. Мир Ямада Ёдзи и послевоенное сознание // Мировые кинорежиссёры. № 14. Като Тай и Ямада Ёдзи. Пересмотренное и дополненное издание, Кинэма Дзюнпося, Токио, 1977. P. 167–174.
佐藤忠男、 「二人の作家と日本の文化潮流」、 『世界の映画作家』14、 加藤泰、 山田洋次編、改訂増補版、キネマ旬報社 = Сато Тадао. Два писателя и культурные течения Японии // Мировые кинорежиссёры. № 14. Като Тай и Ямада Ёдзи. Пересмотренное и дополненное издание, Кинэма Дзюнпося, Токио, 1977. P. 23–38.
佐藤忠男『みんなの寅さん「男はつらいよ」の世界』朝日文庫 = Сато Тадао. Наш Тора-сан; Мир киносериала «Трудно быть мужчиной». Издание Асахи бунко, 1992. 292 p.
白井佳夫 『日本映画黄金伝説』 時事通信社 = Сираи Ёсио. Легенда о золотой эпохе японского кино. Издательство Дзидзи цусинся, 1993. 321 p.
竹原弘『寅さんの社会学』ミネルヴァ書房 = Такехара Хиро. Социология Тора-сана. Издательство Минерва сёбо, 1999. 311 p.
賠償千恵子『お兄ちゃん』廣済堂 = Байсё Тиэко. Старший брат. Издательство Косайдо, 1997. 254 p.
山田洋次・自伝と自作を語る、 『世界の映画作家』14、 加藤泰、 山田洋次編、 改訂増補版、キネマ旬報社 = Ямада Ёдзи рассказывает о своих работах // Мировые кинорежиссёры. № 14. Като Тай и Ямада Ёдзи. Пересмотренное и дополненное издание, Кинэма Дзюнпося, 1977. P. 185–206.
山田洋次[述]『寅さんと日本の民衆』旬報社 = «Ямада Ёдзи [рассказывает] / Тора-сан и японский народ». Издательство Дзюнпося, 1998. 78 p.
吉村英夫『「男はつらいよ」の世界』集英社 = Ёсимура Хидэо. Мир киносериала «Трудно быть мужчиной». Издательство Сюэйся, 1997. 405 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 1. The author (authors) is (are) responsible for the content of the manuscript of this article. 2. The author (authors) gives (give) consent to the processing of personal data in accordance with the Federal Law of July 27, 2006 No. 152-FZ “On Personal Data”, as well as to the publication of the article in the public domain and the transfer of all necessary information to scientometric databases data. 4. The author (authors) confirms (confirms) that the materials have not been published previously and that the manuscript of the article is not currently under consideration by the editorial board of another publication. 5. The author (authors) confirms (confirm) the absence of a conflict of interest.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.