The problem of «relapse into illiteracy» among the adult population of the Yeniseysk Governorate in the 1920s
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-3/50-56Keywords:
Yeniseysk Governorate, educational landscape, eradication of illiteracy, relapse into illiteracyAbstract
The article is devoted to the problem of «relapse into illiteracy» among the adult
population of the Yeniseysk Governorate in the 1920s. Using archival materials
and regional periodical press, the author analyzes the causes of this phenomenon
and the ways to overcome it as they were seen by the representatives of local
authorities and the teaching community.
References
Бершадская С.В. Ликвидация неграмотности среди взрослого населения Енисейской губернии в 1920–1921 гг. // Социально-экономический и гуманитарный журнал. 2023. № 2. С. 206–217.
Волков О.И. Организация общества «Долой неграмотность» в Туле и его деятельность в 1920-е гг. // История. Историки. Источники: электронный научный журнал. 2019. № 4. C. 35–41. URL: history2014.esrae.ru/25-240
Глущенко И.В. Советский просветительский проект: ликвидация неграмотности среди взрослых в 1920–1930-е годы // Вопросы образования. 2015. № 3. C. 246–282.
Данилова О.Г. Деятельность общества «Долой неграмотность» в Псковской губернии 1920-х гг. // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2011. № 8. Ч. 1. C. 74–77.
Доржу З.Ю., Очур Н.М. Роль образования в изменении положения женщин в Тувинской народной республике // Женщина в российском обществе. 2018. № 1. C. 106–114.
Ермачкова Е.П. Формирование системы советского народного образования на юге Тюменской губернии // Интеграция образования. 2015. Т. 19. № 1. C. 74–81.
Жданова О.Н. и др. Выживаемость знаний у студентов 6 курса по терапии в условиях дистанционного обучения // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2022. Т. 21. № S3. C. 8–16.
Золотарев М. Третий фронт. Отчет о состоянии народного образования в Енисейской губернии IV-му губсъезду Советов. Красноярск, 1922.
Ильин Ю.А. Проблемы становления системы народного образования Иваново-Вознесенской губернии в конце Гражданской войны и на начальном этапе НЭПа (по материалам газеты «Рабочий край» 1921–1922 гг.) // Интеллигенция и мир. 2021. № 2. C. 9–27.
Липатова Н.В. Политический ликбез как пропуск в ряды кадрового резерва советского руководства на местах в 20-е гг. ХХ в. // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Политология. Религиоведение. 2012. № 2. Ч. 2. C. 85–91.
Мороз А.И., Алиев Р.Т. Проблемы ликвидации неграмотности в восточном Забайкалье в 1920-е гг. // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2020. № 4. C. 22–29.
Н. Не просто читать и писать, а осмысливать прочитанное // Красноярский рабочий. 1924. № 278. С. 5.
Номогоева В.В., Иванова Л.Б. Ликвидация неграмотности: опыт культурно-исторической модернизации в Бурятии в 1920–1930-е гг. // V Центральноазиатские исторические чтения: сборник материалов Международной научно-практической конференции (г. Кызыл, 9–10 июня 2022 г.). Кызыл: Издательство ТувГУ, 2022. C. 140–145.
О.К. Культработа у водников // Красноярский рабочий. 1923. № 279. C. 3.
Парткор С.К. Бьем неграмотность // Красноярский рабочий. 1924. № 4. C. 3.
Петрич Л.В. Особенности ликвидации неграмотности среди сельского населения Оренбуржья (1920–1930-е гг.) // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 469. C. 175–182.
По клубам и красным уголкам // Красноярский рабочий. 1924. № 288. С. 4.
Пупышев В. Пять лет борьбы // Сибирский педагогический журнал. 1925. № 1. C. 3–6.
Рабкор К. Учатся грамоте // Красноярский рабочий. 1924. № 296. C. 6.
Семенова И.Ю. Решение проблем неграмотности и укрепления семьи в первые годы советской власти: деятельность ячейки всероссийского общества «Долой неграмотность» в Чувашской АССР // Вестник НИИ гуманитарных наук при Правительстве Республики Мордовия. 2021. № 1. C. 61–68.
Соболева А.Н., Хомяков С.В. «Раскрепощение националки»: работа с женским населением Бурят-Монголии в 1920-е гг. // Манускрипт. 2018. № 12. Ч. 2. C. 268–271.
Соболева А.Н., Хомяков С.В. Проблемы ликвидации неграмотности взрослого населения в Бурят-Монгольской АССР в 1920–1930-е гг. // Манускрипт. 2021. Т. 14. № 11. C. 2277–2281.
Учитель, просветитель, краевед // Библиотека сибирского краеведения. URL: http://bsk.nios.ru/content/uchitel-prosvetitel-kraeved
Чанчаева Е.А. и др. Сравнительный анализ эффективности обучения по естественнонаучным дисциплинам при дистанционном и традиционном формате // Science for Education Today. 2022. Т. 12. № 3. C. 149–168.
Fitzpatrick, S., 2014. Popular opinion under communist regimes. In: Smith, S.A. ed., 2014. The Oxford handbook of the history of communism. Oxford: Oxford University Press, pp. 371–386.
Wood, A., 2011. Russia’s frozen frontier: a history of Siberia and the Russian Far East 1581–1991. London: Bloomsbury.
Bershadskaya, S.V., 2023. Likvidatsiya negramotnosti sredi vzroslogo naseleniya Eniseiskoi gubernii v 1920–1921 gg. [Eradication of illiteracy among the adult population of the Yeniseysk Governorate in 1920–1921], Sotsial’no-ekonomicheskii i gumanitarnyi zhurnal, no. 2, pp. 206–217. (in Russ.)
Volkov, O.I., 2019. Organizatsiya obshchestva «Doloi negramotnost’» v Tule i ego deyatel’nost’ v 1920-e gg. [Organization of the Down with illiteracy society in Tula and its activities in the 1920s], Istoriya. Istoriki. Istochniki: elektronnyi nauchnyi zhurnal, no. 4, pp. 35–41. URL: history2014.esrae.ru/25-240 (in Russ.)
Glushchenko, I.V., 2015. Sovetskii prosvetitel’skii proekt: likvidatsiya negramotnosti sredi vzroslykh v 1920–1930-e gody [Soviet educational project: eradicating illiteracy among adults in the 1920 and 1930s], Voprosy obrazovaniya, no. 3, pp. 246–282. (in Russ.)
Danilova, O.G., 2011. Deyatel’nost’ obshchestva «Doloi negramotnost’» v Pskovskoi gubernii 1920-kh gg. [Activities of the Down with illiteracy society in the Pskov Governorate in the 1920s], Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki, no. 8, part 1, pp. 74–77. (in Russ.)
Dorzhu, Z.Yu. and Ochur, N.M., 2018. Rol’ obrazovaniya v izmenenii polozheniya zhenshchin v Tuvinskoi narodnoi respublike [The role of education in the transformation of the status of women in the Tuvan People’s Republic], Zhenshchina v rossiiskom obshchestve, no. 1, pp. 106–114. (in Russ.)
Ermachkova, E.P., 2015. Formirovanie sistemy sovetskogo narodnogo obrazovaniya na yuge Tyumenskoi gubernii [The making of the Soviet public education system in the south of the Tyumen Governorate], Integratsiya obrazovaniya, Vol. 19, no. 1, pp. 74–81. (in Russ.)
Zhdanova, O.N. et al., 2022. Vyzhivaemost’ znanii u studentov 6 kursa po terapii v usloviyakh distantsionnogo obucheniya [Knowledge retention among six-year students in internal medicine in the context of distance learning], Kardiovaskulyarnaya terapiya i profilaktika, Vol. 21, no. S3, pp. 8–16. (in Russ.)
Zolotarev, M., 1922. Tretii front. Otchet o sostoyanii narodnogo obrazovaniya v Eniseiskoi gubernii IV-mu gubs’ezdu Sovetov [The third front. Report on the state of public education in the Yeniseysk Governorate to the IVth Governorate Congress of the Soviets]. Krasnoyarsk. (in Russ.)
Il’in, Yu.A., 2021. Problemy stanovleniya sistemy narodnogo obrazovaniya Ivanovo-Voznesenskoi gubernii v kontse Grazhdanskoi voiny i na nachal’nom etape NEPa (po materialam gazety «Rabochii krai» 1921–1922 gg.) [The making of public education system of the Ivanovo-Voznesensk Governorate at the end of the Civil War and at the initial stage of the NEP (based on the data from «Rabochii krai» newspaper of 1921–1922)], Intelligentsiya i mir, no. 2, pp. 9–27. (in Russ.)
Lipatova, N.V., 2012. Politicheskii likbez kak propusk v ryady kadrovogo rezerva sovetskogo rukovodstva na mestakh v 20-e gg. XX v. [Political literacy campaign as an admission to personnel reserves of the local Soviet government in the 1920s], Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Politologiya. Religiovedenie, no. 2, part 2, pp. 85–91. (in Russ.)
Moroz, A.I. and Aliev, R.T., 2020. Problemy likvidatsii negramotnosti v vostochnom Zabaikal’e v 1920-e gg. [The issues of eradicating illiteracy in eastern Transbaikalia in the 1920s], Kaspiiskii region: politika, ekonomika, kul’tura, no. 4, pp. 22–29. (in Russ.)
N., 1924. Ne prosto chitat’ i pisat’, a osmyslivat’ prochitannoe [Not just read and write, but understand what is read], Krasnoyarskii rabochii, no. 278, p. 5. (in Russ.)
Nomogoeva, V.V. and Ivanova, L.B., 2022. Likvidatsiya negramotnosti: opyt kul’turno-istoricheskoi modernizatsii v Buryatii v 1920–1930-e gg. [Eradication of illiteracy: the case of cultural and historical modernization in Buryatia in the 1920s and 1930s]. In: V Tsentral’noaziatskie istoricheskie chteniya: sbornik materialov Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii (g. Kyzyl, 9–10 iyunya 2022 g.). Kyzyl: Izdatel’stvo TuvGU, 2022, pp. 140–145. (in Russ.)
O.K., 1923. Kul’trabota u vodnikov [Cultural initiatives among water transport workers], Krasnoyarskii rabochii, no. 279, p. 3. (in Russ.)
Partkor S.K., 1924. B’em negramotnost’ [We fight with illiteracy], Krasnoyarskii rabochii, no. 4, p. 3. (in Russ.)
Petrich, L.V., 2021. Osobennosti likvidatsii negramotnosti sredi sel’skogo naseleniya Orenburzh’ya (1920–1930-e gg.) [The features of eradicating illiteracy among the rural population of the Orenburg region in the 1920s and 1930s)], Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, no. 469, pp. 175–182. (in Russ.)
Po klubam i krasnym ugolkam [At clubs and red corners], Krasnoyarskii rabochii, 1924, no. 288, p. 4. (in Russ.)
Pupyshev, V., 1925, Pyat’ let bor’by [Five years of struggle], Sibirskii pedagogicheskii zhurnal, no. 1, pp. 3–6. (in Russ.)
Rabkor K., 1924. Uchatsya gramote [Learning to read and write], Krasnoyarskii rabochii, no. 296, p. 6. (in Russ.)
Semenova, I.Yu., 2021. Reshenie problem negramotnosti i ukrepleniya sem’i v pervye gody sovetskoi vlasti: deyatel’nost’ yacheiki vserossiiskogo obshchestva «Doloi negramotnost’» v Chuvashskoi ASSR [Solving the problems of illiteracy and strengthening the family during the first years of Soviet power: the activities of the all-Russian Down with illiteracy society in the Chuvash ASSR], Vestnik NII gumanitarnykh nauk pri Pravitel’stve Respubliki Mordoviya, no. 1, pp. 61–68. (in Russ.)
Soboleva, A.N. and Khomyakov, S.V., 2018. «Raskreposhchenie natsionalki»: rabota s zhenskim naseleniem Buryat-Mongolii v 1920-e gg. [«Liberation of an aboriginal woman»: work with female population of Buryat-Mongolia in the 1920s], Manuskript, no. 12, part 2, pp. 268–271. (in Russ.)
Soboleva, A.N. and Khomyakov, S.V., 2021. Problemy likvidatsii negramotnosti vzroslogo naseleniya v Buryat-Mongol’skoi ASSR v 1920–1930-e gg. [The issues of eradicating illiteracy among the adult population of Buryat-Mongol ASSR in the 1920 and 1930s], Manuskript, Vol. 14, no. 11, pp. 2277–2281. (in Russ.)
Uchitel’, prosvetitel’, kraeved [Teacher, educator, local historian]. URL: http://bsk.nios.ru/content/uchitel-prosvetitel-kraeved (in Russ.)
Chanchaeva, E.A. et al., 2022. Sravnitel’nyi analiz effektivnosti obucheniya po estestvennonauchnym distsiplinam pri distantsionnom i traditsionnom formate [The effectiveness of distance and traditional teaching natural sciences: a comparative analysis], Science for Education Today, Vol. 12, no. 3, pp. 149–168. (in Russ.)
Fitzpatrick, S., 2014. Popular opinion under communist regimes. In: Smith, S.A. ed., 2014. The Oxford handbook of the history of communism. Oxford: Oxford University Press, pp. 371–386.
Wood, A., 2011. Russia’s frozen frontier: a history of Siberia and the Russian Far East 1581–1991. London: Bloomsbury.