Designing the process of developing role-playing games for older preschoolers
DOI:
https://doi.org/10.24866/2658-5855/2023-2/29-37Keywords:
plot-role-playing game, design, development of plot-role-playing game, modern preschoolerAbstract
The results of modern research indicate that play is “leaving” the life of a preschooler, being replaced by television, the Internet, and the desire of adults for the early development of children. In this regard, there is a decrease in the level of development of role-playing games. The purpose of the study is to explore preschool teachers' understanding of what it means to design the development of role-playing games, and to develop a model for guiding the development of role-playing games. 324 teachers of preschool institutions in Vladivostok and Primorsky Krai took part in the study. The results indicate that the plots of games of modern preschoolers reflect mainly the everyday side of life; educators find it difficult to design the educational process to develop role-playing games; Teachers’ ideas about the process of managing the development of role-playing games are sketchy and fragmentary. To solve the identified problems, we have developed a model for guiding the development of role-playing games.
The article may be useful to preschool teachers interested in the problem of designing the development of role-playing games.
References
Абдулаева Е.А., Алиева Д.А. Развитие свободной игры дошкольников в условиях недирективного сопровождения // Современное дошкольное образование. 2020. № 6(102). С. 32–46. Abdulaeva E.A., Alieva D.A. (2020) Development of free play of preschoolers in conditions of non-directive support. Modern preschool education. No. 6(102). P. 32–46. (In Russ.).
Белобрыкина О.А. Ребенок вне игры: трансформации игровой деятельности в современном детстве. Современное дошкольное образование. 2021. № 3(105). С. 24–32. Belobrykina O.A. (2021) The child is out of play: transformations of play activity in modern childhood. Modern preschool education. No. 3(105). P. 24–32. (In Russ.).
Гударева О.В. Психологические особенности сюжетно-ролевой игры современных дошкольников: дис. … канд. псих. наук: 19.00.13. Москва, 2005. 155 с. Gudareva O.V. (2005) Psychological features of the role-playing game of modern preschoolers. Thesis of Candidate of Psychological Sciences. Moscow, 155 p. (In Russ.).
Епачинцева Н.Д. Организация развивающей среды в ДОУ: автореф. дис. … канд. пед. наук. Белгород: БГУ, 2011. 21 с. Epachinceva N.D. (2011). Organization of the developmental environment in preschool educational institutions. Abstract of Thesis of Candidate of Pedagogical Sciences. Belgorod, BGU, 21 p. (In Russ.).
Комлев С.М. Педагогическое проектирование: специфика, технология, результат. URL: http://www.rusnauka.com/25_NNP_2009/Pedagogica/50218.doc.htm (дата обращения: 14.10.2023) Komlev S.M. Pedagogical design: specifics, technology, result. URL: http://www.rusnauka.com/25_NNP_2009/Pedagogica/50218.doc.htm – 14.10.2023. (In Russ.).
Кравцова Е.Е. Воспитание волшебников. Москва: Левъ, 2019. 300 с. Kravcova E.E. (2019) Raising wizards. Moscow, Lev Publ., 300 p. (In Russ.).
Невзоров М.Н. Научно-методические основы проектирования школы-жизни: практико-ориентированная монография / М-во образования и науки РФ, Хабар. гос. пед. ун-т. 2-е изд. Владивосток: ДВФУ, 2015. 256 с. Nevzorov M.N. (2015) Scientific and methodological foundations of school-life design. 2nd ed. Vladivostok, FEFU, 256 p. (In Russ.).
Попов А.А. Что такое на самом деле проектно-исследовательская деятельность в образовании и в подготовке кадров. https://kipk.ru/news/2131 (дата обращения: 15.11.2023). Popov A.A. What exactly is design and research activity in education and personnel training? URL: https://kipk.ru/news/2131 – 15.11.2023. (In Russ.).
Семенова А.В., Иванова З.В., Тарасевич Г.Р. Основные акценты развития сюжетно-ролевой игры современных детей старшего дошкольного возраста // Молодой ученый. 2023. № 4(451). С. 183–185. Semenova A.V., Ivanova Z.V., Tarasevich G.R. (2023 The main accents of the development of role-playing games in modern children of senior preschool age. Young scientist. No. 4(451). P. 183–185. (In Russ.).
Смирнова Е.О., Рябкова И.А. Исследование уровня развития сюжетной игры дошкольников в московских детских садах // Современное дошкольное образование. Теория и практика. 2012. № 2. С. 57–59. Smirnova E.O., Rjabkova I.A. (2012) Study of the level of development of story-based play of preschoolers in Moscow kindergartens. Modern preschool education. Theory and practice. No. 2. P. 57–59. (In Russ.).
Смирнова Е.О., Соколова М.В. Право на игру: новый комментарий к статье 31 конвенции о правах ребенка // Психологическая наука и образование. 2013. Т. 18. № 1. С. 5–10. Smirnova E.O., Sokolova M.V. (2013) The right to play: a new commentary on Article 31 of the Convention on the Rights of the Child. Psychological Science and Education. Vol.18. No. 1. P. 5–10. (In Russ.).
Рябкова И.А., Смирнова Е.О., Шеина Е.Г. Возрастные особенности ролевой игры дошкольников в условиях открытой предметной среды // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 6. C. 75–84. Rjabkova I.A., Smirnova E.O., Sheina E.G. (2018) Age-related features of role-playing play for preschoolers in an open subject environment. Psychological Science and Education. Vol. 23. No. 6. P. 75–84. (In Russ.).
Фельдштейн Д.И. Глубинные изменения детства и актуализация психолого-педагогических проблем развития образования. Санкт-Петербург: СПбГУП, 2011. 36 с. Feldshtejn D.I. (2011) Profound changes in childhood and actualization of psychological and pedagogical problems of educational development. Saint Petersburg, SPbGUP, 36 p. (In Russ.).
Щедровицкий П.Г. Лекция о метаметодологии проектирования. URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/second/2001-1/4 (дата обращения: 15.11.2023). SHCHedrovickij P.G. Lecture on meta-methodology of design. URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/second/2001-1/4 – 15.11.2023 (In Russ.).
Эльконинова Л.И. Психологи игры и сказки. Хрестоматия. Москва: Психологическая электронная библиотека, 2008. 85 с. Elkoninova L.I. (2008) Psychologists games and fairy tales. Moscow, Psihologicheskaja jelektronnaja biblioteka Publ., 85 p. (In Russ.).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Scientific journal Social Competence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.