China’s policy on higher education for ethnic minorities

Authors

  • Tan Xiao Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-2/52-60

Keywords:

higher education, ethnic minorities, educational policy, accessibility of education, digital technologies, social adaptation

Abstract

This article examines the key aspects of China’s state policy on higher education for ethnic minorities. It explores the main mechanisms of support for students from ethnic communities, including financial assistance, adaptation programs, and digital technologies. The article analyzes the challenges related to the accessibility and quality of education, as well as the prospects for the development of this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tan Xiao, Far Eastern Federal University

    Graduate Student of the Department of Pedagogy and Developmental Psychology, School of Education

References

1. Помелова Ю.П. Высшее образование для национальных меньшинств в КНР // Вестник Мининского университета. 2014. № 1(5). Ст. 20. EDN: SGLOBJ

2. Кортелева А.В., Симоненко О.А. Высшее образование как канал социальной мобильности в Китае // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2021. № 8. С. 43–46. DOI: https://doi.org/10.23672/r1337-6802-5638-g

3. Hua-Yu S.C., Hannum E.C., Chunping L. Sociological perspectives on ethnicity and education in China: Views from Chinese and English literatures. University of Pennsylvania, 2013. URL: http://repository.upenn.edu/elmm/4

4. 费孝通 (Фэй Сяотун). 中华民族多元一体格局 (Многообразное единство китайской нации) // 中央民族大学出版社 (Издательство Центрального университета национальностей). 1999. 320 с. (На кит. яз.).

5. 马戎 (Ма Жун). 民族社会学—社会学的族群关系研究 (Этносоциология: исследование этнических отношений в социологии) // 北京大学出版社 (Издательство Пекинского университета). 2004. 725 с. (На кит. яз.).

6. Денисенкова Н.Н. Приоритетные направления государственной политики в сфере высшего образования США // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2009. № 3. С. 46–50.

7. Вахштайн В.С., Мешкова Т.А., Железов Б.В. Основные тенденции государственной политики в сфере высшего образования в странах ОЭСР // Вопросы образования. 2005. № 2. С. 32–46.

8. 文东茅 (Вэнь Дунмао). 少数民族高考加分的“动态等值模式”探析 (Анализ «динамической эквивалентной модели» по начислению дополнительных баллов для представителей меньшинств при сдаче ЕГЭ) // 教育学术月刊 (Месячник по образовательным наукам). 2014. № 10. С. 37. (На кит. яз.).

9. Панкова Н.В. Особенности формирования государственной политики в сфере образования // Проблемы современной экономики. 2007. № 4(24). С. 345–349.

10. 吴霓,王明露. (У Ньи, Ван Минглу). 新中国成立75年来我国民族教育发展成就和未来展望 (Достижения развития национальной педагогики КНР за 75 лет с момента основания КНР и перспективы на будущее) // 中国民族教育 (Национальное образование Китая). 2024. № 10. С. 18. (На кит. яз.).

11. Нарциссова С.Ю., Соловьёв А.А., Розанова Е.В., Фомина А.С. Образовательные приоритеты цифровой эпохи и информационная политика. Москва: Эдитус, 2021. 232 с. EDN: ESQDSX

Downloads

Published

2025-06-25

Issue

Section

HISTORY OF AN EDUCATION

How to Cite

China’s policy on higher education for ethnic minorities. (2025). Social Competence , 10(2), 52-60. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-2/52-60