Socio-pedagogical context of formation of socio-cultural identity of schoolchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-1/6-13

Keywords:

socio-cultural identity, pedagogical management, socio-pedagogical context, socio-cultural reality, in-depth analysis

Abstract

The success of solving the problem of forming the socio-cultural identity of schoolchildren is determined by full consideration of the socio-pedagogical context. Modern pedagogical research, as a rule, focuses on socio-pedagogical conditions, highlighted in accordance with the specific, mostly scientific and methodological, task being solved. In-depth analysis of the socio-pedagogical context of the formation of socio-cultural identity of schoolchildren is much less common. The article raises the problem of using in-depth analysis to identify the key features of the socio-pedagogical context of the process under consideration and illustrates its possibilities on the example of correlating the socio-pedagogical context of the formation of socio-cultural identity of schoolchildren and the features of the socio-cultural reality in which this process unfolds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marina V. Shakurova, Voronezh State Pedagogical University

    Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Corresponding Member of RAE, Professor of the Department of Social Pedagogy

References

1. Мудрик А.В. Социально-педагогические проблемы социализации: монография. Москва: МПГУ, 2016. 247 с. EDN: CGZPJE

2. Мудрик А.В. Воспитание как составная часть процесса социализации // Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2008. № 3(10). С. 7–24. EDN: JXKMTV

3. Куприянов Б.В. Теория и методика социального воспитания школьников в учреждениях дополнительного образования детей: монография. Кострома: Ред.-изд. отд. КОИРО, 2009. 423 с.

4. Воропаев М.В. Социальное воспитание в военизированных учебных заведениях: монография. Москва: Academia, 2009. 343 с.

5. Ромм Т.А. Социальное воспитание: эволюция теоретических образов. Новосибирск: Наука, 2007. 380 с. EDN: QOHXWR

6. Гарашкина Н.В. Технологии социально-педагогической работы с молодёжью: сущность, группы, принципы // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. Т. 20, № 11(151). С. 57–66. EDN: VDMJHH

7. Липский И.А. Технологический потенциал социально-педагогической деятельности // Педагогика. 2004. № 9. С. 34–41.

8. Селевко Г.К. Социально-воспитательные технологии. Москва: НИИ школьных технологий, 2005. 175 с.

9. Бахарев В.В., Дёмина В.А. Проблема социокультурной идентичности и самоидентификации членов сетевых сообществ // Диагностика и прогнозирование социальных процессов: материалы всероссийской научно-практической конференции, Белгород, 18–19 октября 2018 года. Белгород: Белгородский государственный технологический университет им. В.Г. Шухова, 2018. С. 55–60. EDN: NJFUAM

10. Дёмин И.В. Социокультурная идентичность в постметафизическом контексте // Культура. Духовность. Общество. 2016. № 23. С. 129–134. EDN: VWOGID

11. Гам А.В. Подготовка педагогов к работе по развитию социокультурной идентичности школьников // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 5. Ст. 214. EDN: ZQNIJX

12. Шарифьянова Р.Р. Роль музейной педагогики в развитии социокультурной идентичности молодёжи // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 4. С. 111–115. EDN: LWFFKM

13. Орлова Э.А. Социокультурная реальность: к определению понятия // Культура культуры. 2024. № 1. С. 12–24. EDN: NKPUEU

14. Писаный Д.М. Социокультурная идентичность школьников и средства её формирования в предметном поле истории и обществознания: монография. Донецк: Фолиант, 2024. 384 с.

15. Митрошенков О.А. Смена идентичности как социокультурный проект: управленческие контексты (социально-философский анализ) // Вопросы социальной теории. 2011. Т. 5. С. 242–261.

16. Бабинцев В.П., Гайдукова Г.Н., Шаповал Ж.А. Консолидация регионального сообщества в глокальной социальной реальности: социокультурные ограничения // Экономические перемены: факты, тенденции, прогноз. 2023. Т. 16, № 1. С. 186–207. DOI: https://doi.org/10.15838/esc.2023.1.85.10

17. Шакурова М.В. Парадигмальный сдвиг в воспитании: влияние информатизации и цифровизации // Теория и практика современного воспитания и обучения: материалы международной научно-практической конференции (г. Воронеж, 06 апреля 2023 г.). Воронеж: Воронежский государственный педагогический университет, 2023. С. 210–214. EDN: VZJUDT

18. Соколов Е.Г. Информационная/цифровая эпоха. Предварительная разметка. К постановке проблемы // Философская аналитика цифровой эпохи: сб. науч. ст. Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета, 2020. С. 7–37. EDN: EYKJFJ

19. Баранов А.Е. Интернет-психология. Москва: РИОР: ИНФРА-М, 2012. 264 с.

Downloads

Published

2025-04-28

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES

How to Cite

Socio-pedagogical context of formation of socio-cultural identity of schoolchildren. (2025). Social Competence , 10(1), 6-13. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-1/6-13