Training of practical psychologists: the present and prospects. Part 1

Authors

  • Viktor E. Pakhalyan Moscow Service of Psychological Assistance to the Population

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-3/46-65

Keywords:

training of practical psychologists, methodological foundations for training practical psychologists, quality of training practical psychologists

Abstract

The article is devoted to the state of the problem of training practical psychologists. Attention is drawn to the fact that one of the reasons for the current difficulties is the lack of a general professional concept, which presents all aspects of training practitioners ready to provide this kind of assistance to the population of Russia: from theoretical foundations to methods of evaluating results. The author's model of the structure of the concept and its main content is proposed. The article presents arguments and facts that allow us to say that most of the difficulties experienced by those who are directly involved in the training of practical psychologists are associated with the lack of a holistic understanding of the methodological basis for training specialists, the lack of development of the regulatory and organizational aspects of this process, and the inconsistency in understanding the methodology of training practical psychologists and the quality criteria of both the process of training practical psychologists and its result.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Viktor E. Pakhalyan, Moscow Service of Psychological Assistance to the Population

    Scientific Editor of the Journal “Psychological Science and Education”, Leading Specialist

References

Забродин Ю.М., Пахальян В.Э. Методологические проблемы практической психологии и вопросы обеспечения качества работы психолога образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 4. С. 9–20. EDN: YTCKRT

Барышева Т.Д. Особенности подготовки профессиональных психологов на вузовском уровне в России и за рубежом // Психология и современное российское образование: материалы IV Всероссийского съезда психологов образования России. Направление I, II. М., 2008. С. 210–211.

Василюк Ф.Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. 1996. № 6. С. 25–26. EDN: GBDLQF

Юревич А.В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. 2001. № 5. С. 3–18. EDN: NBEVNR

Ананьева Н.Н., Васина Н.В. Проблемы профессиональной подготовки психологов в вузе // Инновационные технологии в современном образовании: сборник трудов по материалам II Международной научно-практической интернет-конференции, Королев, 19 декабря 2014 г. Королёв: Технологический университет, 2015. С. 4–8. EDN: TXZOGH

Ясюкова Л.А. Качество подготовки современных практических психологов // Национальный психологический журнал. 2006. № 1. С. 97–101.

Психологическая служба образования глазами мэтров: 15 лет спустя (интервью И.В. Дубровиной) // Вестник практической психологии образования. 2004. № 1. С. 8–15. EDN: ANXLTU

Карицкий И.Н. Психологические практики в социальном пространстве // Приволжский научный вестник. 2014. № 11-2(39). С. 134–139.

Мазилов В.А. Психология академическая и психология практическая, их соотношение: прошлое, настоящее, будущее // Взаимоотношения исследовательской и практической психологии / под ред. А.Л. Журавлёва, А.В. Юревича. М.: Институт психологии РАН. 2015. С. 137.

Соколков Е.А. Особенности профессиональной подготовки практических психологов // Психология познания: методология и методика преподавания. Раздел 4.2. М.: Логос, 2007.

Колпачников В.В. Психотехническая система клиентоцентрированной психотерапии // Консультативная психология и психотерапия. 2014. № 3. С. 80–92. EDN: TAXQYH

Жуланова И.В., Медведев А.М. Субъектно-личностный вектор высшего образования: намерения и возможности // Психология образования в XXI веке: теория и практика. Волгоград, 2011. С. 88–92. URL: https://elib.grsu.by/katalog/175261-399933.pdf.

Ляудис В.Я. Методика преподавания психологии: учебное пособие. М.: Изд-во УРАО, 2000. 128 с.

Смирнов А.Н. Особенности условий подготовки практических психологов в зависимости от их профессиональной специализации: дис. ... канд. психол. наук. Н. Новгород, 2006. 23 с.

Downloads

Published

2025-03-03

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL SCIENCES

How to Cite

Training of practical psychologists: the present and prospects. Part 1. (2025). Social Competence , 9(3), 46-65. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-3/46-65