Application of the project method for forming patriotic attitudes in schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-2/6-18Keywords:
patriotic education, project method, school education, cultural values, civic identity, historical heritage, educational methodologyAbstract
The article addresses the issue of forming patriotic attitudes in schoolchildren, with a focus on the use of the project method in educational activities. The purpose of the study is to synthesize existing experience and develop a theoretical model of patriotic education aimed at a deeper exploration of local history and culture. The analysis is based on a cultural-historical approach and includes a comparison of various methods of patriotic education, emphasizing the advantages of the project method for fostering civic and cultural values consciously. The research methods include content analysis of scientific publications, comparative and interpretative analysis, and modeling. The results confirm that the project method, when integrated into the educa-tional process, promotes a deeper understanding among students of the value of cultural heritage, fosters respect for historical achievements, and strengthens a sense of social responsibility. A key conclusion is that the project methodology achieves sustainable patriotic education through the active engagement of students in research activities. Unlike traditional approaches, the proposed methodology takes into account the local cultural context, making it effective and adaptable for use in various regions. The novelty of the article lies in the theoretical systematization and modeling of the project method as a tool for patriotic education, providing a foundation for further empirical research and practical application in educational institutions.
Downloads
References
Ларина Т.В., Кораблин И.И., Суханова А.С. Метод проектов как средство формирования патриотических ценностей курсантов военных вузов // THEORIA: педагогика, экономика, право. 2021. № 3(4). С. 38–44. DOI: https://doi.org/10.51635/27129926_2021_3_38
Горяинова А.М. Метод проектов как средство патриотического воспитания будущих специалистов // Вестник Луганского государственного педагогического университета. Серия Педагогические науки. Образование. 2020. Т. 47. № 3. С. 8–12. EDN: SIREXG
Новокшонова Д.М., Корончик В.Г. Метод проектов как современная технология патриотического воспитания // Севастополь – Сталинград: одна война, одна история. Материалы Всероссийской научно-практической конференции. Севастополь, 2022. С. 223–226. EDN: UDMEZY
Земскова А.А. Оценка эффективности существующих методов патриотического воспитания подростков и молодежи РФ на примере федерального проекта «Патриотическое воспитание» до 2024 года // Молодежная Неделя Науки. Санкт-Петербург, 2022. С. 26–28. EDN: IGRYAR
Джуматаева В.Д. Духовно-патриотическое воспитание школьников через применение метода проектов на уроках иностранного языка // Диалог культур – диалог о мире и во имя мира. Комсомольск-на-Амуре, 2023. С. 106–115. EDN: SRJYLI
Сивкова Ю.С., Кувалдина Е.А. Проект «Живая память» как средство патриотического воспитания подростков // Общество. Наука. Инновации (НПК–2022). Сборник статей. Киров, 2022. С. 748–757. EDN: EAZYYA
Минакова А.С., Мордвина Н.Д. Сохранение межнациональной исторической памяти как метод формирования толерантности молодежи на примере патриотического проекта «Единство народов – сила поколений» // Воспитание как стратегический национальный приоритет. Екатеринбург, 2021. С. 377–381. DOI: https://doi.org/10.26170/Kvnp-2021-03-88
Дорохова Е.С. Проект «Подвиг педагогов и выпускников УрГПУ – участников локальных войн» как средство гражданско-патриотического воспитания молодежи // Актуальные проблемы социогуманитарного образования. Екатеринбург, 2021. С. 9–13. EDN: TTSBGU
Бережная О.В., Коблева А.Л. Технология событийного подхода к формированию чувства патриотизма // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2024. № 2(101). С. 158–164. DOI: https://doi.org/10.37493/2307-907X.2024.2.19
Кровякова Н.Е. Патриотическое воспитание школьников на уроках иностранного языка с использованием проектной деятельности // Современные проблемы лингводидактики. Рязань, 2020. С. 55–59. EDN: GXQNGS
Щетинин Д.Г. Возможности социального педагога по реализации патриотического воспитания подростков // Новая наука: от идеи к результату. 2024. № 6. С. 150–156. EDN: VHFMUK
Мизюрова Э.Ю. Технология проектной деятельности в контексте развития патриотического воспитания обучающихся // Социально-педагогические вопросы образования и воспитания. Чебоксары, 2022. С. 97–99. EDN: CFGRQA
Алиева С.А., Алиева С.Т., Идрисова П.Г., Сулейманова Р.В. Метод социального проекта как важное средство воспитания патриотизма у старшеклассников в условиях взаимодействия школы и учреждений дополнительного образования // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2021. Т. 15. № 1. С. 9–14. EDN: CNZIQA
Григорьева А.В., Черняк Е.Ф., Белов В.Ф. Метод проектов в патриотическом воспитании обучающихся организаций профессионального образования // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 1(92). С. 18–20. DOI: https://doi.org/10.24412/1991-5497-2022-192-18-20
Челпанова Т.М. Актуальность и роль патриотических программ и проектов в информационной войне как метод противодействия угрозам в сфере защиты традиционных ценностей, культуры и исторической памяти // Аграрное и земельное право. 2024. № 5(233). С. 131–137. EDN: LOLOQF
Гуляева Л.В., Ефимова Г.З. Сравнительное исследование патриотических ориентаций молодежи: региональная специфика // Siberian Socium. 2018. Т. 2, № 1. С. 53–73. DOI: https://doi.org/10.21684/2587-8484-2018-2-1-53-73
Ивченков С.Г., Сайганова Е.В. Ценностные ориентиры и их влияние на восприятие патриотизма у молодежи // Вестник Института социологии. 2020. Т. 11, № 2. С. 106–125. DOI: https://doi.org/10.19181/vis.2020.11.2.643
Шамаев А.М. Воскобоев А.И. Выработка патриотических ценностных установок как одно из основных направлений в учебно-воспитательной работе образовательных организаций МВД России // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75-1. С. 251–254. EDN: JVWADB
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Евгений Николаевич Бояров

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.