Theoretical method of substantiation of constructive solutions for repair of road surfaces of roads with low traffic volume

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2227-6858/2025-3/128-139

Keywords:

low-traffic roads, repairs, operational efficiency, road clothes, constructive solutions, stochastic values

Abstract

This article is an original scientific study, since for the first time since the adoption of GOST R 71244-2024 “Low-traffic highways. Road pavement. Design and calculation” studies were conducted based on new requirements. The purpose of the work is to prove the effectiveness of the implementation of the proposed method for substantiating design solutions for repairing road pavements of low-traffic highways and to show its potential in improving the characteristics of roads in sparsely populated regions with stochastic values of operational indicators and properties of materials of the layers of the road pavement structure.

Author Biographies

  • Artemiy V. Cherkashin, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

    Research Fellow

  • Gleb L. Ogurtsov, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

    Аssistant

  • Yuriy G. Lazarev, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

    Doctor of Engineering Sciences, Professor, Director of the Higher School of Industrial, Civil and Road Construction

  • Roman E. Dolgodvorov, Limited Liability Company “Morneftegazproekt”

    Project Manager

References

1. Скоробогатченко Д.А., Засорина Г.Д. Технико-экономическое обоснование строительства ав-томобильных дорог с низкой интенсивностью движения на основании из переуплотнённого грунта // Вестник ПНИПУ. Строительство и архитектура. 2019. Т. 10, № 1. С. 121–133. DOI: https://doi.org/10.15593/2224-9826/2019.1.12

2. Голубева Е.А. Оценка экономической эффективности применения полимерцементогрунтовых смесей в дорожном строительстве // Вестник СибАДИ. 2014. Т. 6, № 40. С. 73–78.

3. Praticò F., Saride S., Puppala A. Comprehensive life-cycle cost analysis for selection of stabilization alternatives for better performance of low-volume roads // Transportation Research Record. 2011. № 2204. P. 120–129. DOI: https://doi.org/10.3141/2204-16

4. Безрук В.М., Лысихина А.И. Основы стабилизации грунтов в дорожном строительстве. Москва, ДОРИЗДАТ, 1944. 90 c.

5. Безрук В.М. Теоретические основы укрепления грунтов. Глав. упр. по строительству автомоб. дорог при Совете Министров СССР. Гос. Всесоюз. дор. науч.-исслед. ин-т Союздорнии. Москва: Автотрансиздат, 1956. 248 с.

6. Безрук В.М., Леонович И.И., Врублевский Б.И., Врублевская В.И. Укрепление грунтов нефтью с добавкой карбамидной смолы // Автомобильные дороги. 1969. № 5. С. 24–25.

7. Голубева Е.А., Карамышев И.М., Костюков Н.Е. Обоснование экономической эффективности дорожных конструкций с применением инновационных материалов отечественного производст-ва // Образование. Транспорт. Инновации. Строительство: Сборник материалов III Нацио-нальной научно-практической конференции. 2020. С. 638–644.

8. Chamorro A., Tighe S.L. Optimized maintenance standards for unpaved road networks based on cost-effectiveness analysis // Transportation Research Record. 2015. № 2473(1). P. 56–65. DOI: https://doi.org/10.3141/2473-07

9. Majer S., Budziński B., Lehnerb P. Elastic modulus of Cement Bound Granular Material (CBGM) // Procedia Structural Integrity. 2024. № 63. P. 51–57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.prostr.2024.09.008

10. Yaghoubi E., Yaghoubi M., Guerrieri M., Sudarsanan N. Improving expansive clay subgrades using recycled glass: Resilient modulus characteristics and pavement performance // Construction and Building Materials. 2021. № 302. P. 124384. DOI: https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2021.124384

11. Свалова К.В., Кривченко О.В. Укрепление дорожной одежды золошлаковыми смесями (на при-мере Забайкальского края) // Вестник Инженерной школы ДВФУ. 2023. № 3(56). С. 131–139. DOI: https://doi.org/10.24866/2227-6858/2023-3/131-139.

12. Ozkaynak M.I., Yilmaz Y. Prediction of resilient modulus with pre-post experimental data of undisturbed subgrade soils using machine learning algorithms // Transportation Geotechnics. 2024. № 49. P. 101396. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trgeo.2024.101396

13. Клюев С.В., Слободчикова Н.А. Метод оценки состояния автомобильных дорог // Вестник Инженерной школы ДВФУ. 2024. № 4(61). С. 139–150. DOI: https://doi.org/10.24866/2227-6858/2024-4/139-150

14. Мавлиев Л.Ф., Вдовин Е.А., Фомин А.Ю., Буланов П.Е. Оценка эффективности зимнего со-держания автомобильных дорог общего пользования Республики Татарстан с уплотнённым снежным покровом // Проектирование и строительство дорог, метрополитенов, аэродромов, мостов и транспортных тоннелей. 2017. № 2(40). С. 288–296.

15. Аниссимов А.В. Эффективное распределение инвестиций на основе анализа расходов и дохо-дов в дорожном строительстве // Экономические проблемы регионов и отраслевых комплексов. 2031. № 1(45). С. 169–171.

16. Kadhim A.J., Banyhussan Q.S., Jameel A.K. Cost-effectiveness analysis of a road improvement proposal based on sustainability Indicators: Case study Al-Nebai-Baghdad highway // Periodicals of Engineering and Natural Sciences. 2020. № 8(2). P. 916–932.

17. Матуа В.П., Исаев Е.Н., Чирва Д.В. Методика исследования связных грунтов на накопление остаточных деформаций // Вестник Томского государственного архитектурно-строительного университета. 2016. № 3. С. 186–193.

18. Александров А.С. Расчёт пластических деформаций материалов и грунтов дорожных конст-рукций при воздействии транспортной нагрузки // Строительная механика инженерных конструкций и сооружений. 2009. № 2. С. 3–11.

19. Мыгаль Г.А., Миронов Н.С., Матуа В.П. Снижение накопления остаточных деформаций в конструктивных слоях дорожных одежд и в грунте земляного полотна за счёт применения стабилизирующих и адгезионных добавок // Интернет-журнал «Транспортные сооружения». 2018. № 4. DOI: https://doi.org/10.15862/21SATS418

20. Каримов Э.М., Ефименко, С.В., Ефименко, В.Н. Анализ результатов изучения свойств гли-нистых грунтов земляного полотна автомобильных дорог на территории юго-западного Кыргызстана // Вестник Инженерной школы ДВФУ. 2024. № 4(61). С. 130–138. DOI: https://doi.org/10.24866/2227-6858/2024-4/130-138

21. Fernando E. G., Musani D., Park D.-W., Liu W. Evaluation of effects of tire size and inflation. Texas Department of Transportation Research and Technology Implementation Office. Austin, Texas, 2006. 288 р.

22. Bonaquist R., Surdahl R., Mogawer W. Effect of tire pressure on flexible pavement response and performance // Transportation Research Record. 1989. P. 97–106

23. Карелина М.Ю., Птицын Д.А., Ершов В.С., Акулов А.А. Модель определения объёма выборки транспортных средств для оценки математического ожидания количества исследуемых на-земных транспортно-технологических средств. XIV Всероссийская мультиконференция по проблемам управления МКПУ-2021: Материалы XIV мультиконференции в 4 томах. 2021. Т. 4. С. 117–119.

24. Ермошин Н.А., Романчиков С.А., Аверьянов Д.А. Имитационное моделирование риска разрушения дорожных конструкций в межремонтный период // Путевой навигатор. 2022. № 50(76). С. 30–41. EDN: LNFPKN

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Design and Construction of Bridges and Transport Tunnels

How to Cite

1.
Theoretical method of substantiation of constructive solutions for repair of road surfaces of roads with low traffic volume. Вестник Инженерной школы ДВФУ [Internet]. 2025 Sep. 30 [cited 2025 Oct. 5];3(3(64):128-39. Available from: https://journals.dvfu.ru/vis/article/view/1533