Analysis of the results of studying the properties of clay soils of the roadbed of motorways in the territory of southwestern Kyrgyzstan
DOI:
https://doi.org/10.24866/2227-6858/2024-4/130-138Keywords:
road pavement, calculated values, mathematical analysis, road-climatic zone, calculated humidity, clay soils, modulus of elasticity, angle of internal friction, specific adhesionAbstract
The purpose of the article is to perform an analysis of the strength and deformation characteristics of the soils of the working layer of the roadbed, motorways of the V road-climatic zone of southwestern Kyrgyzstan using the mathematical and statistical method. During the research, patterns of change in the strength and deformability characteristics of clay soils of the working layer of the roadbed from the values of relative humidity were established, which will improve the quality of design decisions and, as a consequence, the service life of road structures. The results of the proposed study develop theoretical provisions for taking into account regional natural and climatic conditions in the design of transport construction projects and improving the regulatory framework in the territory of southwestern Kyrgyzstan.
References
Афиногенов О.П., Ефименко C.В., Ефименко В.Н. Конструирование и расчет дорожных одежд. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2020. 444 с.
Ефименко С.В. Обоснование расчетных значений характеристик глинистых грунтов для проектирования дорожных одежд автомобильных дорог (на примере Западной Сибири): автореф. дис. … канд. техн. наук. Омск, 2006. 23 с.
Ефименко В.Н., Ефименко С.В., Бадина М.В. Учет региональных природно-климатических условий при уточнении норм проектирования автомобильных дорог // Наука и техника в дорожной отрасли. 2012. № 1. С. 14–17.
Ярмолинский А.И., Ярмолинский В.А. Проектирование конструкций автомобильных дорог с учетом природно-климатических особенностей Дальнего Востока. Хабаровск: Изд-во Тихоокеанского гос. ун-та, 2005. 197 с.
Гнездилова С.А. Учет региональных особенностей свойств грунтов при проектировании дорожных одежд на территории Белгородской области // Вестник БГТУ имени В.Г. Шухова. 2015. № 3. С. 22–25.
Гнездилова С.А. Учет изменений состояния грунтов при проектировании дорожных одежд (на примере Белгородской области): автореф. дис. … канд. техн. наук. Москва, 2010. 23 с.
Каримов Э.М., Эркали У. Дифференцированное дорожно-климатическое районирование и усредненные характеристики грунтов // Вестник КРСУ. 2023. Т. 23, № 4. С. 114–118. URL: http://vestnik.krsu.edu.kg/archive/188
Zapata C.E., Houston W.N. Calibration and validation of the enhanced integrated climatic model for pavement design. Washington, D.C.: Transportation Research Board, 2008. 62 p.
Ярмолинский А.И., Каменчуков А.В. Оценка динамики изменения прочности автомобильных дорог южной части Дальнего Востока в расчетный период // Вестник ТГАСУ. 2016. № 6. С. 234–240.
Полищук А.И., Ефименко С.В. Расчетные значения характеристик глинистых грунтов для проектирования автомобильных дорог // Известия высших учебных заведений. Строительство. 2005. № 8. С. 66–71.
Каримов Э.М., Цой А.В., Сатаров М.Ы. Определение модуля упругости земляного полотна автомобильных дорог в полевых условиях // Вестник КРСУ. 2023. Т. 23, № 4. С. 119–125. URL: http://vestnik.krsu.edu.kg/archive/188
Каримов Э.М. Дорожно-климатическое районирование территории юго-западного Кыргызстана с учетом вертикальной зональности. Ош, 2023. 251 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Far Eastern Federal University: School of Engineering Bulletin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.