Evolution of the Chinese Automotive Industry: Periodization, Core Strategiesand Driving Factors

Authors

  • Victor Belkin Far Eastern Federal University
  • Wang Xin Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.24866/2311-2271/2024-4/1612

Keywords:

Chinese auto industry, development, periodization, basic strategies, key factors

Abstract

The article analyzes the development of the Chinese auto industry from the perspective of the interrelationship and interdependence of its core strategies and key factors. To this end, the author proposes a periodization of the industry's development from 1953 to 2035. This periodization allows for the identification of the stages of its formation and its transformation into a global leader in the production and sales of passenger cars, both domestically and internationally. The role of national companies (public and private) in this process is also examined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Victor Belkin, Far Eastern Federal University

    Honored Scientist of the Russian Federation Dr. of Economics, Professor, Far Eastern Federal University School of Economics and Management, Adviser of the director

  • Wang Xin, Far Eastern Federal University

    doctoral student of the Department of Management and Entrepreneurship

References

1. Jinglin Dong and Jai S. Mah. Technology Acquisition in China’s Automobile Industry: Focusing on the Local Producers // China Report. 2020. Vol. 56. Issue 3. P. 393–412. — URL: https://doi.org/10.1177/0009445520930397.

2. Qiuyi Wang and Jai S. Mah. The Role of the Government in Development of the Electric Vehicle Industry of China // China Report. 2022. Vol. 58. Issue 2. P. 194–210. — URL: https://doi.org/10.1177/00094455211031685.

3. Семенов Е.В. Китайская автомобильная промышленность: основные этапы развития и перспективы // Modern Science. 2020. № 3–1. С. 123–128. — URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_42553288_26602761.pdf.

4. 新京报 18.09.2019 (1980–2009 合资开启,中外汽车合作共生) // Синьцзин. 18.09.2019. — URL: https://baijiahao.baidu.com/s?id= 1645026522997573358&wfr=spider&for=pc.

5. 张宇星,23.12.2024 从上汽大众 40 年.看大众在华的长期主义. — URL: http://www.chexun.com/2024-12-23/114154159.html.

6. Wikipedia. — URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Автомобильная_промышленность_КНР (дата обращения: 06.03. 2024).

7. 中国国家能源局,电动汽车发展自主研发迫在眉睫,经济参考报 20-09-2012. — URL: http://www.nea.gov.cn/2012-09/20/c_131862847.htm.

8. 中华人民共和国国家发展和改革委员会,《中国汽车产业发展政策》 12.05.2004. — URL: https://www.ndrc.gov.cn/fgsj/tjsj/cyfz/zzyfz/200507/ t20050707_1148441.html.

9. Fiat разрывает сотрудничество с китайской Nanjing Automobile. — URL: https://www.autonews.ru/news/5825a4699a79474743128c08?ysclid=m4y981ml9r537392180 (дата обращения: 13.06. 2024).

10. Yin Luan Yu. Historical Change and Performance Analysis of China's Automobile Industry Policy (Jilin University, China State-owned Economy Research Center, School of Economics, Changchun 130012) 2010. Vol. 4. P. 168.

11. 中国国务院印发《中国制造2025》19.05.2015. — URL: https://www.gov.cn/ xinwen/2012-05/19/content_2864538.htm.

12. Меньщиков О. Компания Suzuki покидает китайский рынок. — URL: https://autoreview.ru/news/kompaniya-suzuki-pokidaet-kitayskiy-rynok?ysclid= m4y8gbvusf222630776 (дата обращения: 23.09.2024).

13. Renault завершает совместное предприятие в Китае. — URL: https://dzen.ru/a/Xp7LTAWW_lyXLrr?ysclid=lz2b6w9dfa201528526С (дата обращения: 26.07. 2024).

14. 中国财政部,中国税务总局,中国工业和信息化部. “关于延续和优化新能源汽车车辆购置税减免政策的公告”. 19.06.2023. — URL: https://www.gov.cn/zhengce/zhengceku/202306/content_6887734.htm.

15. Stellantis сворачивает производство Jeep в Китае. Заканчивается ли эра автомобильных СП в Поднебесной. — URL: https://auto.rambler.ru/navigator/49615679-stellantis-svorachivaet-proizvodstvo-jeep-v-kitae-zakanchivaetsya-li-era-avtomobilnyh-sp-v-podnebesnoy/?ysclid=m60cavgkx5234347717 (дата обращения: 26.07.2024).

16. Один из крупнейших автоконцернов мира прекращает производство автомобилей в Китае. — URL: https://avtonovostidnya.ru/avtoprom/339104? ysclid=m60czenwhf251301892 (дата обращения: 14. 09. 2024).

17. 孙晓红、陈菁晶 中国机电商会 百川汇海阔,风劲好扬帆——2023中国汽车出口分析与 2024 展望中国机电商会. 2024-03-13. — URL: https://www.cccme.org.cn/news/details.aspx?id=CDEB70360DBF5126BC 93771EA8F5384C&classid=7685F2FA1E54A7F5&xgid= F868932F64EB7AAF.

18. BYD уже не остановить. — URL: https://www.ixbt.com/news/2024/03/31/ byd-uzhe-ne-ostanovit-u-kitajskoj-kompanii-pojavitsja-ogromnyj-rolker-sposobnyj-za-odin-rejs-dostavit-pochti-10-tys.html (дата обращения: 12.07.2024).

19. 中共中央国务院印发《扩大内需战略规划纲要(2022–2035 年)》. 2022-12-14. — URL: https://www.gov.cn/zhengce/2022-12/14/content_5732067.htm.

20. 2023 年中国专精特新系列研究报告:汽车行业 ——解读汽车行业“小巨人”发展态势,08.2023. — URL: https://www.leadleo.com/report/details/64ffd3cf119b2e3f544610e1.

21. OICA International Organization of Motor Vehicle Manufacturers. Analysis of China's Automotive Product Export Development in 2022 // China Automobile Industry Yearbook. 2023. P. 78–83, 371–391. — URL: https://www.oica.net/category/production-statistics/2023-statistics/.

22. 行伟波,张康,李善同.汽车产业政策的发展变迁与央地联动—基于政策文本的分析 [J]. 经济与管理, 2023, 37 (2): 49–57. — URL: https://qikan.cqvip.com/ Qikan/Article/Detail?id=7109147046&from=Qikan_Search_Index.

23. 中华人民共和国国家发展和改革委员会令 《汽车产业发展政策. 1994. — URL: https://www.ndrc.gov.cn/xxgk/zcfb/fzggwl/200506/t20050614_960627_ ext.html.

24. Xia Liang. “Trade the market for technology” was Proposed (1978–1988) // Studies in Chinese Economic History. 2015. No. 4.

25. Красова Е.В., Жилина Л.Н., Хамданов Ш.Ж.У. Современные тенденции развития автомобильной промышленности Китая на фоне общемировой интернационализации отрасли // Тренды и управление. 2018. № 4.

26. 中华人民共和国,国家知识产权局. 2015, 2016. 专利统计. — URL: http://www.sipo.gov.cn/docs/pub/old/tjxx (на китайском языке).

27. BYD опережает Tesla по расходам на НИОКР и первой внедряет спутниковую связь в электромобилях. — URL: https://acomsupply.com/news/elektromobili/byd_operezhaet_tesla_po_raskhodam_na_niokr_i_pervoy_vnedryaet_sputnikovuyu_svyaz_v_elektromobilyakh/?ysclid=m2ysfox7ht933476891 (дата обращения: 01.11. 2024).

28. О масштабах китайского НИОКР. — URL: https://escalibur.livejournal.com/284649.html (дата обращения: 01.11.2024).

29. 中华人民共和国科学技术部. “电动汽车863计划”. 2001 年. — URL: http://www.most.dov.cn/tztg/201502/t20150216_118251.htm.

30. 奇瑞国际官方网站,2019. “奇瑞与比亚迪合作开发的无人车亮相 CES 2018”. Chery International. 2019. — URL: http://www.cheryinternational.com/news/20180112325.html.

31. 中国汽车工业年鉴 Analysis of China's Automotive Product Export Development in 2023 // China Automobile Industry Yearbook. 2023. P. 87. — URL: https://www.shujuku.org/china-automobile-industry-yearbook.html.

32. MiaHuang 搭载MicroLED车灯,蔚来 ET9 正式发布 LED 在线. 23.12.2024. — URL: https://www.ledinside.cn/news/20241223-58625.html.

33. Черненко С. Китайский автопром: будущее всей отрасли. — URL: https://fb.ru/article/141662/2024-2024-kitayskiy-avtoprom-buduschee-vsey-otrasli?ysclid=m60d45ilh2506860556 (дата обращение 01.11.24).

34. Исследования и разработки, R&D (мировой рынок). — URL: https://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Исследования_и_разработки_% 28НИОКР%2C_R%26D_мировой_рынок%29?ysclid=m2yr0wvxra 604281980 (дата обращение 01.11.24).

35. 叶涵.车辆工程专业有哪些学校(全国共计280所大学名单汇总). 21.12.2024. — URL: https://www.gk100.com/read_4631348572.htm.

36. “参观吉利集团 学习汽车行业的创新观念”,对标考察网. 2024-03-26. — URL: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1794546810405018541&wfr=spider&for=pc.

37. Статистика национального экономического и социального развития (на китайском языке) // Национальное бюро статистики Китая. — URL: http://www.stats.gov.cn/tjsj/tjgb/ndtjgb/index.html.

Downloads

Published

19-03-2025

Issue

Section

Industry, market, company research

How to Cite

Evolution of the Chinese Automotive Industry: Periodization, Core Strategiesand Driving Factors. (2025). Bulletin of the Far Eastern Federal University. Economics and Management, 4, 47-70. https://doi.org/10.24866/2311-2271/2024-4/1612