Soviet Far East in the films of Alexey Kusheshvili

Authors

  • Ivan A. Golovnev Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences, Saint Petersburg, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.24866/1997-2857/2023-3/94-103

Keywords:

Soviet Far East, Soviet film atlas, Alexey Kusheshvili, film expeditions, film images

Abstract

The article aims to introduce into scientific circulation information about the visual archives of the first Far Eastern film-reporter A.Z. Kusheshvili, including the cinema-documents «Chita–Sakhalin» (1930) and «The Road to the Taiga» (1931), as multi-layered historical sources. The objectives of the work include consideration of the features of film narratives about the evolution of the territories of the Far Eastern territory during the period of cultural and economic transformations in the USSR at the turn of the 1920s–1930s in the context of the development of approaches to cinema as a resource of visual policy within the framework of the state project «Cinema-Atlas of the USSR».

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan A. Golovnev, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences, Saint Petersburg, Russian Federation

    Doctor of Sciences (History), senior researcher, Center for Arctic Studies

References

Аманжолова Д.А. Документальное кино 1920–1930-х гг.: этнокультурный аспект // Российские регионы: взгляд в будущее. 2022. Т. 9. № 3–4. С. 1–23.

Глебова Е. Черно-белая лента памяти // Словесница искусств. 2022. № 1. С. 54–60.

Головнев И.А. Этнокультурные сообщества в этнографическом кино. «Тумгу» А.А. Литвинова // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2018. № 3. C. 84–93.

Головнев И.А., Головнева Е.В. Образы Дальнего Востока в визуальных документах рубежа XIX–XX вв. СПб.: Нестор-История, 2021.

Катунцев В. Вам надлежит снимать… // Пограничник на Тихом океане. 1989. 19 апреля. С. 3.

Клименко И.А. Фронтовые корреспонденты на завершающем этапе Второй мировой войны. По материалам собрания фотодокументов Приморского государственного объединенного музея им. В.К. Арсеньева // Сборник докладов конференции «Фотография в музее» (19–22 мая 2015 г., г. Санкт-Петербург). СПб.: Росфото, 2015. С. 37–41.

Кушешвили А.З. Как это было // Пограничник на Тихом океане. 1972. 13 февраля. С. 4.

Кушешвили А.З. Штурм Волочаевки // Коммунар. 1972. 12 февраля. С. 4.

Мазур Л.Н. Визуализация истории: новый поворот в развитии исторического познания // Quaestio Rossica. 2015. № 3. С. 161–178.

Образ Великой Отечественной войны на экране. К 75-летию Победы. М.: Вече, 2020.

Первые кинорепортеры // Дальний Восток. 1978. № 6. С. 113–114.

Советская кинематография: сборник законодательных постановлений, ведомственных приказов и инструкций. М.: Госкиноиздат, 1940.

Сытин В.А. Кино-Атлас // Кино и культура. 1929. № 4. C. 71–72.

Терской А.Н. Этнографическая фильма. М.: Теакинопечать, 1930.

Шнейдеров В.А. Большой Советский киноатлас // Искусство кино. 1958. № 8. С. 126–130.

Шнейдеров В.А. Поход «Сибирякова». М.: Молодая гвардия, 1933.

Downloads

Published

30-09-2023

Issue

Section

HISTORY OF RUSSIAN REGIONS

How to Cite

Soviet Far East in the films of Alexey Kusheshvili. (2023). Humanities Research in the Russian Far East, 3, 94-103. https://doi.org/10.24866/1997-2857/2023-3/94-103