On the issue of the relationship between Lev Karsavin’s cosmology and the orthodox tradition
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-1/107-117Keywords:
Lev Karsavin, Orthodoxy, Catholicism, cosmology, creation, allunity, pantheismAbstract
This article analyzes the relationship between the cosmology of L.P. Karsavin and the Orthodox dogmatic doctrine of the creation of the world. The authors summarize the opinions of church researchers about Karsavin's cosmology and show how L.P. Karsavin understood his philosophy in the context of the Orthodox tradition. The article concludes that Karsavin's metaphysics is more in line with the mystic-gnostic tradition, rather than Orthodox dogmatics. At the same time, Karsavin's cosmology, like church cosmology, tends to take a middle position between pantheism and dualism.
References
Анисин А.Л. К различению «Всеединства» и «Соборности» как онтологических принципов // Омский научный вестник. 2007. № 2. С. 90–93.
Борзова Е.П. Триадология. CПб.: СПбКО, 2013.
Ванеев А.А. Два года в Абези. В память о Л.П. Карсавине. Брюссель: Жизнь с Богом, 1990.
Гнедич П. Догмат искупления в русской богословской науке (1893–1944). М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2007.
Городнева М.С. Духовный опыт русской философии: мечта о всеедином // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2015. Т. 16. Вып. 4. С. 108–115.
Городнева М.С. Интуиция ума о духовном опыте сердца в философии Л.П. Карсавина // Аспирантский вестник Поволжья. 2015. № 3–4. С. 72–77.
Даренский В.Ю. Метод «мистической критики» католичества у Л.П. Карсавина // Философский полилог. 2018. Вып. 2. С. 17–28.
Евлампиев И.И. Два полюса восприятия Николая Кузанского в русской философии (С. Франк и Л. Карсавин) // Вопросы философии. 2010. № 5. С. 125–138.
Евлампиев И.И. История русской метафизики в XIX–XX вв.: русская философия в поисках Абсолюта. Ч. 1. СПб.: Алетейя, 2000.
Евлампиев И.И. История русской метафизики в XIX–XX вв.: русская философия в поисках Абсолюта. Ч. 2. СПб.: Алетейя, 2000.
Евлампиев И.И. Неискаженное христианство и его первоисточники // Соловьевские исследования. 2017. № 4. С. 182–203.
Ермолин А.В., Азов А.В. Восприятие католичества в трудах Л.П. Карсавина // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 1. С. 240–243.
Ермолин А.В. Филокатолицизм в философии В.С. Соловьева, Л.П. Карсавина и С.Н. Булгакова // Вестник Ярославского государственного университета им. П.Г. Демидова. Серия «Гуманитарные науки». 2012. № 3. С. 194–197.
Зеньковский В.В. История русской философии. М.: Академический проект; Раритет, 2001.
Зеньковский В.В. Идея всеединства в философии Владимира Соловьева // Православная мысль. 1955. Вып. 10. С. 45–59.
Карсавин Л.П. SALIGIA или весьма краткое и душеполезное размышление о Боге, мире, человеке, зле и семи смертных грехах // Карсавин Л.П. Сочинения. М.: Раритет, 1993. С. 31–72.
Карсавин Л.П. Восток, Запад и русская идея // Карсавин Л.П. Сочинения. М.: Раритет, 1993. С. 157–216.
Карсавин Л.П. О свободе // Карсавин Л.П. Малые сочинения. СПб.: Алетейя, 1994. С. 204–249.
Карсавин Л.П. Об опасностях и преодолении отвлеченного христианства // Путь. 1927. № 6. С. 32–49.
Карсавин Л.П. Письма // Символ. 1994. № 31. С. 108–109, 147–159.
Карсавин Л.П. Путь православия // Православие: pro et contra. Антология. СПб.: НОКО, 2012. С. 280–287.
Карсавин Л.П. Святые отцы и учители Церкви (раскрытие Православия в их творениях). М.: Изд-во МГУ, 1994.
Карташев А.В. Лев Платонович Карсавин // Вестник русского христианского движения. 1960. № 58–59. С. 72–78.
Кулешов М.С. Роль и значение концепции потенциального православия нехристианских религий Евразии в социальной философии классического евразийства // Социально-политические науки. 2018. № 2. С. 313–315.
Рубин Д. Лев Карсавин. Личность как полнота бытия и православная мысль // Богословие личности. М.: Изд-во ББИ, 2013. С. 181–192.
Скороходова С.И. К вопросу о жизни, смерти и бессмертии в творчестве Л.П. Карсавина и Иоанна (Максимовича) Шанхайского // Философский полилог. 2018. № 3. С. 177–190.
Серафим (Соболев), архиеп. Защита софианской ереси протоиереем С. Булгаковым пред лицом Архиерейского собора русской зарубежной церкви. София, 1937.
Федчук Д.А. Голос «Единого»: Альберт Великий, Фома Аквинский и Дунс Скот. СПб.: Изд-во РХГА, 2019.
Хоружий С.С. После перерыва. Пути русской философии. СПб.: Алетейя, 1994.
Цепелева Н.В. Философия личности Л.П. Карсавина и христианство // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии. 2014. № 6. С. 6–11.
Цыплаков Д. «Блудный сын» русской философии // Православие.ru. URL: https:// pravoslavie.ru/48086.html
Шаронов В.И. К истории мифа о переходе Л.П. Карсавина в католичество // Слово.ру: Балтийский акцент. 2016. № 2. С. 88–96.
Anisin, A.L., 2007. K razlicheniyu «Vseedinstva» i «Sobornosti» kak ontologicheskikh printsipov [To the issue of distinction between the terms «overall unity» and «sobornost» as ontological principles], Omskii nauchnyi vestnik, no. 2, pp. 90–93. (in Russ.)
Borzova, E.P., 2013. Triadologiya [Triadology]. Sankt-Peterburg: SPbKO. (in Russ.)
Vaneev, A.A., 1990. Dva goda v Abezi. V pamyat’ o L.P. Karsavine [Two years in Abezi. In memory of L.P. Karsavin]. Brussels: Zhizn’ s Bogom. (in Russ.)
Gnedich, P., 2007. Dogmat iskupleniya v russkoi bogoslovskoi nauke (1893–1944) [The dogma of atonement in Russian theology, 1893– 1944]. Moskva: Izd-vo Sretenskogo monastyrya. (in Russ.)
Gorodneva, M.S., 2015. Dukhovnyi opyt russkoi filosofii: mechta o vseedinom [Spiritual experience of Russian philosophy: the dream of Allunity], Vestnik Russkoi khristianskoi gumanitarnoi akademii, Vol. 16, no. 4, pp. 108–115. (in Russ.)
Gorodneva, M.S., 2015. Intuitsiya uma o dukhovnom opyte serdtsa v filosofii L.P. Karsavina [Mental intuition on spiritual experience of heart in L.P. Karsavin’s philosophy], Aspirantskii vestnik Povolzh’ya, no. 3–4, pp. 72–77. (in Russ.)
Darenskii, V.Yu., 2018. Metod «misticheskoi kritiki» katolichestva u L.P. Karsavina [L.P. Karsavin’s method of «mystical criticism» of Catholicism], Filosofskii polilog, no. 2, pp. 17–28. (in Russ.)
Evlampiev, I.I., 2010. Dva polyusa vospriyatiya Nikolaya Kuzanskogo v russkoi filosofii (S. Frank i L. Karsavin) [Two poles of perception of Nicholas of Cusa in Russian philosophy (S. Frank and L. Karsavin)], Voprosy filosofii, no. 5, pp. 125–138. (in Russ.)
Evlampiev, I.I., 2000. Istoriya russkoi metafiziki v XIX–XX vv.: russkaya filosofiya v poiskakh Absolyuta. Ch. 1 [The history of Russian metaphysics in the XIXth and XXth centuries: Russian philosophy in search of the Absolute. Part 1]. Sankt-Peterburg: Aleteiya. (in Russ.)
Evlampiev, I.I., 2000. Istoriya russkoi metafiziki v XIX–XX vv.: russkaya filosofiya v poiskakh Absolyuta. Ch. 2 [The history of Russian metaphysics in the XIXth and XXth centuries: Russian philosophy in search of the Absolute. Part 2]. Sankt-Peterburg: Aleteiya. (in Russ.)
Evlampiev, I.I., 2017. Neiskazhennoe khristianstvo i ego pervoistochniki [Undistorted Christianity and its primary sources], Solov’evskie issledovaniya, no. 4, pp. 182–203. (in Russ.)
Ermolin, A.V. and Azov, A.V., 2017. Vospriyatie katolichestva v trudakh L.P. Karsavina [Perception of Catholicism in the works of L.P. Karsavin], Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik, no. 1, pp. 240–243. (in Russ.)
Ermolin, A.V., 2012. Filokatolitsizm v filosofii V.S. Solov’eva, L.P. Karsavina i S.N. Bulgakova [Philo-Catholicism in the philosophy of V.S. Solovyov, L.P. Karsavin and S.N. Bulgakov], Vestnik Yaroslavskogo gosudarstvennogo universiteta im. P.G. Demidova. Seriya «Gumanitarnye nauki», no. 3, pp. 194–197. (in Russ.)
Zen’kovskii, V., 2001. Istoriya russkoi filosofii [The history of Russian philosophy]. Moskva: Akademicheskii proekt; Raritet. (in Russ.) 15. Zen’kovskii, V., 1955. Ideya vseedinstva v filosofii Vladimira Solov’eva [The concept of all-unity in Vladimir Solovyov’s philosophy], Pravoslavnaya mysl’, no. 10, pp. 45–59. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 1993. Saligia, ili ves’ma kratkoe i dushepoleznoe razmyshlenie o Boge, mire, cheloveke, zle i semi smertnykh grekhakh [Saligia, or a very brief and soulful reflection on God, the world, man, evil and the seven deadly sins]. In: Karsavin, L.P., 1993. Sochineniya. Moskva: Raritet, pp. 31–72. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 1993. Vostok, Zapad i russkaya ideya [East, West and the Russian idea]. In: Karsavin, L.P., 1993. Sochineniya. Moskva: Raritet, pp. 157–216. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 1994. O svobode [On freedom]. In: Karsavin, L.P., 1994. Malye sochineniya. Sankt-Peterburg: Aleteiya, pp. 204– 249. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 1927. Ob opasnostyakh i preodolenii otvlechennogo khristianstva [On the dangers of abstract Christianity and how to overcome them], Put’, no. 6, pp. 32–49. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 1994. Pis’ma [Letters], Simvol, no. 31, pp. 108–109, 147–159. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 2012. Put’ pravoslaviya [The path of Orthodoxy]. In: Pravoslavie: pro et contra. Antologiya. Sankt-Peterburg: NOKO, 2012, pp. 280–287. (in Russ.)
Karsavin, L.P., 2012. Svyatye ottsy i uchiteli Tserkvi (raskrytie Pravoslaviya v ikh tvoreniyakh) [Holy Fathers and Teachers of the Church (disclosure of Orthodoxy in their works)]. Moskva: Izd-vo MGU. (in Russ.)
Kartashov, A.V., 1960. Lev Platonovich Karsavin [Lev Platonovich Karsavin], Vestnik russkogo khristianskogo dvizheniya, no. 58–59, pp. 72–78. (in Russ.)
Kuleshov, M.S., 2018. Rol’ i znachenie kontseptsii potentsial’nogo pravoslaviya nekhristianskikh religii Evrazii v sotsial’noi filosofii klassicheskogo evraziistva [The role and significance of the concept of potential Orthodoxy of non-Christian religions of Eurasia in the social philosophy of classical Eurasianism], Sotsial’nopoliticheskie nauki, no. 2, pp. 313–315. (in Russ.)
Rubin, D., 2013. Lev Karsavin. Lichnost’ kak polnota bytiya i pravoslavnaya mysl’ [Lev Karsavin: Personhood as the fullness of being and Orthodox thought]. Moskva: Izd-vo BBI. (in Russ.)
Skorokhodova, S.I., 2018. K voprosu o zhizni, smerti i bessmertii v tvorchestve L.P. Karsavina i Ioanna (Maksimovicha) Shankhaiskogo [On the issues of life, death and immortality in the works of L.P. Karsavin and John (Maximovich) of Shanghai], Filosofskii polilog, no. 8, pp. 177–190. (in Russ.)
Serafim (Sobolev), 1937. Zashchita sofianskoi eresi protoiereem S. Bulgakovym pred litsom Arkhiereiskogo sobora russkoi zarubezhnoi tserkvi [The defense of the heresy of Sophianism by Protopriest S. Bulgakov in the face of the Bishops’ Council of the Russian Church Abroad]. Sofia. (in Russ.)
Fedchuk, D.A., 2019. Golos «Edinogo»: Al’bert Velikii, Foma Akvinskii i Duns Skot [The voice of the “One”: Albert the Great, Thomas Aquinas and Duns Scotus]. Sankt-Peterburg: Izdatel’stvo RKhGA. (in Russ.)
Khoruzhii, S.S., 1994. Posle pereryva. Puti russkoi filosofii [After the break. The ways of Russian philosophy]. Sankt-Peterburg: Aleteiya. (in Russ.)
Tsepeleva, N.V., 2014. Filosofiya lichnosti L.P. Karsavina i khristianstvo [L.P. Karsavin’s philosophy of personality and Christianity], Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 7: Filosofiya. Sotsiologiya i sotsialnye tekhnologii, no. 6, pp. 6–11. (in Russ.)
Tsyplakov, D., 2011. «Bludnyi syn» russkoi filosofii [«The prodigal son» of Russian philosophy]. URL: https://pravoslavie.ru/48086. html (in Russ.)
Sharonov, V.I., 2016. K istorii mifa o perekhode L.P. Karsavina v katolichestvo [To the history of the myth of L.P. Karsavin’s conversion to Catholicism], Slovo.ru: Baltiiskii aktsent, no. 2, pp. 88–96. (in Russ.)