Reflections on atomism in Russian theological academies philosophy of the late XIXth – early XXth century in the context of the history of ancient Christian thought
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2022-2/105-112Keywords:
Russian theological academies philosophy, antiquity, patristics, atomism, continualism, Democritus, EpicurusAbstract
The article deals with the attitude towards atomism in Russian theological academies philosophy of the late XIXth – early XXth century in the context of the history of European philosophy and ancient Christian thought. The representatives of Russian theological academies philosophy continue the centuries-old tradition of Christian criticism of atomistic concepts. They revealed the speculative problems of atomism and emphasized the hypothetical character of its assumptions. At the same time, their ideas and reflections did not coincide with the opposite extreme – Aristotelian continualism.
Downloads
References
Аврелий Августин. О граде Божием. Т. 3. СПб.; Киев: Алетейя; УЦИММ-Пресс, 1998.
Амвросий Медиоланский. О благе смерти // Амвросий Медиоланский. Собрание творений. Т. 3. М.: Изд-во ПСТГУ, 2013. С. 133–214.
Бирюков Д.С. Тема описания человека через «схождение особенностей» у свт. Василия Великого и ее церковно-исторический и историко-философский контекст // Богословские труды. 2009. № 42. С. 87–109.
Буткевич Т. Неверие XIX века // Вера и разум. 1899. № 14. Кн. 2. С. 97–98.
Введенский А. Основатель системы трансцендентального монизма (Окончание) // Вопросы философии и психологии. 1892. Кн. 15. С. 1–17.
Глаголев С.С. Материя и дух. Попытка объединения данных наук о материи и духе для научного обоснования христианского взгляда на мир и человека. СПб.: Приложение к журналу «Странник», 1906.
Глаголев С.С. Новости русской литературы по религиозно-философским вопросам // Богословский вестник. 1898. Т. 4. № 11. С. 245–285.
Дионисий Александрийский. О природе против эпикурейцев // Творения святого Дионисия Великого, епископа александрийского в русском переводе. Казань: Типо-литография Императорского университета, 1900. С. 1–19.
Журавлева Е.В. Кинематические основания «динамической» логики Брадвардина // Рацио.Ру. 2014. № 13. С. 92–109.
Зинковский Е.А. Великие отцы Церкви о материи и теле человека. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2014.
Зубов В.П. Развитие атомистических представлений до начала XIX в. М.: Наука, 1965.
Иоанн Дамаскин. Точное изложение православной веры. М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2003.
Ириней Лионский. Против ересей. Доказательство апостольской проповеди. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2008.
Исидор Севильский. Этимологии VIII: О церкви и сектах / Пер. с лат., комм. и введ. А. Гараджи // Платоновские исследования. 2015. № 3. С. 198–253.
Лактанций. Божественные установления. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2007.
Лактанций. О гневе Божием. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2007.
Лактанций. О творении Божием. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2007.
Максим Исповедник. Четыре сотни глав о любви // Добротолюбие. Т. 3. М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2010. С. 162–225.
Ориген. Против Цельса // Ориген. О началах. Против Цельса. СПб.: Библиополис, 2008. С. 404–790.
Рождественский В.Г. Материализм Бюхнера // Христианское чтение. 1868. № 3. С. 400–415.
Рождественский В.Г. Материализм Бюхнера // Христианское чтение. 1868. № 4. С. 518–556.
Солопова М.А. Античный атомизм: к вопросу о типологии учений и истоках генезиса // Вопросы философии. 2011. № 8. C. 157–168.
Солопова М.А. Атомизм // Новая философская энциклопедия. Т. 1. М.: Мысль, 2010. С. 199–200.
Солопова М.А. Демокрит // Православная энциклопедия. Т. 14. М.: Православная энциклопедия, 2006. С. 378–380.
Тертуллиан. О душе. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2004.
Шахнович М.М. Эпикуреизм и христианство в философском и теологическом дискурсе эллинистической эпохи // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2010. № 4. С. 189–196.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Юрий Анатольевич Корнилов

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.