Konstantin Leontiev’s view of Fyodor Dostoevsky’s «Christian idealism»
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2022-1/61-64Keywords:
K.N. Leontiev, F.M. Dostoevsky, Christian humanism, conservatism, aestheticismAbstract
The article focuses on how a Russian conservative philosopher Konstantin Leontiev assessed Fyodor Dostoevsky’s attempt to give a «universal» interpretation of Christianity. The author sees the similarity of Dostoevsky’s and Leontiev’s positions in the rejection of radical utopian and liberal projects for the transformation of Russia. According to the author, the reason for the criticism of Dostoevsky’s «Christian humanism» with its apology for the value of human life as such lies in the aestheticism of Leontiev who insisted on defining life as a means to achieve absolute aesthetic perfection.
Downloads
References
Бердяев Н.А. Собрание сочинений в 5-ти т. Т. 5. Париж, 1997.
Гайденко П.П. Владимир Соловьев и философия Серебряного века. М.: Прогресс-Традиция, 2001.
Емельянов Б.В. Персонология русской мысли. Нижневартовск: Изд-во Нижневартовского университета, 2014.
К. Леонтьев о византийской культуре // Церковный вестник. 1913. № 26. C. 798–800.
Леонтьев К.Н. Восток, Россия и славянство. Философская и политическая публицистика. Духовная проза (1872–1891). М.: Республика, 1996.
Нижников С.А., Гребешев И.В. Генезис и развитие метафизической мысли в России. М.: Руниверс, 2016.
Пишун С.В. В.В. Розанов и К.Н. Леонтьев // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2021. № 3. С. 63–67.
Скоробогатько Н.В. К.Н. Леонтьев // Культурология. Энциклопедия: в 2-х т. Т. 1. М.: РОССПЭН, 2007. С. 1145–1147.
Соловьев В.С. Сочинения: в 2-х т. Т. 2. М.: Мысль, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Пин Ли

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.