Souvenir in ethnographic tourism: the material meme of memory
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-4/11-18Keywords:
souvenir, meme, symbol, tourism, nation, memoryAbstract
The article is devoted to the souvenir as a semantic phenomenon, its role in synchronous and diachronic interpersonal and cross-cultural communications. The author focuses on the functions of retransmitting and mobilizing individual memory performed by souvenirs and examines their role in the system of signs and symbols in ethnographic tourism.
References
Барчуков И.С., Письменский Г.И. Диалектика туризма. М.: Изд-во СГУ, 2014.
Быстрова Т.Ю., Хизматулин А.К. Сувенир – это серьезно: социально-коммуникативный анализ сувенира. Екатеринбург, 2009.
Молчанова Г.Г. Когнитивная поликодовость межкультурной коммуникации: вербалика и невербалика. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2014.
Полосьмак Н.В. Всадники Укока. Новосибирск: ИНФОЛИО-пресс, 2001.
Полосьмак Н.В., Баркова Л.Л. Костюм и текстиль пазырыкцев Алтая (IV–III вв. до н.э.). Новосибирск: ИНФОЛИО-пресс, 2005.
Соколова М.В. История туризма: учебное пособие. М.: Академия, 2006.
Стендаль. Собрание сочинений: в 15-ти т. Т. 12. Записки туриста. М.: Правда, 1959.
Фомашин В.С. Дарообмен как основа социального взаимодействия // Гуманитарный вестник. 2020. № 3. С. 1–10.