Souvenir in ethnographic tourism: the material meme of memory

Authors

  • KONSTANTIN L. BANNIKOV Institute of Ethnology and Anthropology of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-4/11-18

Keywords:

souvenir, meme, symbol, tourism, nation, memory

Abstract

The article is devoted to the souvenir as a semantic phenomenon, its role in synchronous and diachronic interpersonal and cross-cultural communications. The author focuses on the functions of retransmitting and mobilizing individual memory performed by souvenirs and examines their role in the system of signs and symbols in ethnographic tourism.

Author Biography

  • KONSTANTIN L. BANNIKOV, Institute of Ethnology and Anthropology of the Russian Academy of Sciences

    Doctor of Historical Sciences, Leading Researcher at the Center for Asian and Pacific Studies

References

Барчуков И.С., Письменский Г.И. Диалектика туризма. М.: Изд-во СГУ, 2014.

Быстрова Т.Ю., Хизматулин А.К. Сувенир – это серьезно: социально-коммуникативный анализ сувенира. Екатеринбург, 2009.

Молчанова Г.Г. Когнитивная поликодовость межкультурной коммуникации: вербалика и невербалика. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2014.

Полосьмак Н.В. Всадники Укока. Новосибирск: ИНФОЛИО-пресс, 2001.

Полосьмак Н.В., Баркова Л.Л. Костюм и текстиль пазырыкцев Алтая (IV–III вв. до н.э.). Новосибирск: ИНФОЛИО-пресс, 2005.

Соколова М.В. История туризма: учебное пособие. М.: Академия, 2006.

Стендаль. Собрание сочинений: в 15-ти т. Т. 12. Записки туриста. М.: Правда, 1959.

Фомашин В.С. Дарообмен как основа социального взаимодействия // Гуманитарный вестник. 2020. № 3. С. 1–10.

Downloads

Published

25-12-2024

Issue

Section

MATERIALITY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF ETHNOCULTURAL MEMORY

How to Cite

Souvenir in ethnographic tourism: the material meme of memory. (2024). Humanitarian Research in the Eastern Siberia and the Far East, 4, 11-18. https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-4/11-18