New ports and transport hubs of Primorsky Krai in the plans of the regional authorities in the first half of the 1990s
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2024-3/57-69Keywords:
Primorsky Territory, sea ports, transport infrastructure, transit, Primorsky Krai, transport hubAbstract
Based on archival materials, the article examines plans for the construction of new ports, as well as related transport hubs and transit corridors in Primorsky Krai in the first half of the 1990s. The author analyzes the prerequisites for the
emergence of the idea to incorporate the ports of Khasansky and Shkotovsky districts into the international transport network, the motives for the participation
of government bodies and businesses in preparing proposals for the modernization of transport infrastructure of the region. Particular attention is paid to the factors that determined the impossibility of implementing these plans in the 1990s.
References
Бардаль А.Б. Транспортный комплекс России в период реформ: Дальневосточный ракурс // Пространственная экономика. 2017. № 4. С. 100–129.
Бурлаков В.А. Проект «Туманган» и игра геополитических интересов в Северо-Восточной Азии в 90-е годы ХХ века. Владивосток: Изд-во ВГУЭС, 2007.
Вахненко Р.В. Морские порты Япономорского региона (экономико-географическая характеристика). Владивосток: Дальнаука, 1998.
Вахненко Р.В. Морской транспорт Дальнего Востока в современных рыночных условиях // Таможенная политика России на Дальнем Востоке. 2008. № 2. С. 81–95.
Ващук А.С. Международный транспортный коридор «Приморье-2»: идеи, проекты, реалии в русле «Тихоокеанского разворота» // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2016. № 3. С. 121–138.
Ващук А.С. Развитие предпринимательства на железнодорожном транспорте и в портовом хозяйстве Хасанского района Приморского края в конце XX – начале XXI вв. // Региональные проблемы. 2017. Т. 20. № 3. С. 39–49.
Ващук А.С., Воронцов Н.С. Дальневосточный фронтир 1990-х годов: от «территории-крепости» к новым формам развития региона // Журнал фронтирных исследований. 2022. Т. 7. № 4. С. 104–135.
Воронцов Н.С. Нереализованные проекты свободных экономических зон в Приморье: исторический очерк // Россия и АТР. 2018. № 3. С. 31–44.
Ворота в АТР – так называют сегодня Приморье. Но достаточно ли широко они распахнуты? // Утро России. 1991. 26 сентября. С. 2.
«Гринпис»: мирный протест в Светлой // Утро России. 1992. 5 ноября. С. 3.
Губернатор: Площадку для белорусского порта в Приморье выберут в 2024 году. Китай может принять участие в проекте в качестве партнера. URL: https://portnews.ru/news/365461/
Зеленцов В.В. Приватизация предприятий морского транспорта, 1990-е годы // Россия и АТР. 2005. № 2. С. 71–76.
Как морской терминал «Порт Вера» преобразил поселок Подъяпольское в Приморье. URL: https://vostokmedia.com/news/2023-11-09/kak-morskoy-terminal-port-vera-preobrazil-posyolok-pod-yapolskoe-v-primorie-3094155
Лаврентьев А.В., Медведева Л.М. Опыт реформирования морского транспорта на Дальнем Востоке России: некоторые аспекты социально-экономической безопасности // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2014. № 2. С. 30–41.
Лоция северо-западного берега Японского моря от реки Туманная до мыса Белкина. М.: Главное управление навигации и океанографии МО СССР, 1984.
Малышенко Н.А., Письмак Д.О. Проблемы порта Посьет // Актуальные проблемы развития судоходства и транспорта: материалы национальной научно-технической конференции с международным участием. Владивосток: Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, 2022. С. 120–125.
Приморский порт «Суходол» отгрузил миллионную тонну угля. URL: https://vostok.today/50571-primorskij-port-suhodol-otgruzil-millionnuju-tonnu-uglja.html
Савченко А.Е. Вызов пространства: абстрактная геополитика, потенциал территории и историческая колея дальневосточного приграничья в 1990-х гг. (на примере Хасанского района) // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2023. № 2. С. 48–56.
Светлые дни «Светлой» // Утро России. 1991. 27 сентября. С. 2.
CП «Светлая» уже ничего не светит // Владивосток. 1998. 23 апреля. С. 2.
Холоша М.В., Гулидов Р.В. Потенциал бухты Троицы в Приморском крае // Морские порты. 2011. № 5. С. 48–51.
Холоша М.В., Гулидов Р.В. Проект «Туманган»: история вопроса, текущее положение и потенциал // Пространственная экономика. 2011. № 2. С. 178–181.
Широкие перспективы порта Зарубино. URL: https://morvesti.ru/analitika/1688/96864/
Bardal’, A.B., 2017. Transportnyi kompleks Rossii v period reform: Dal’nevostochnyi rakurs [Transport in Russia during reforms: the Far Eastern viewpoint], Prostranstvennaya ekonomika, no. 4, pp. 100–129. (in Russ.)
Burlakov, V.A., 2007. Proekt «Tumangan» i igra geopoliticheskikh interesov v Severo-Vostochnoi Azii v 90-e gody XX veka [The Tumangan Project and the game of geopolitical interests in North-East Asia in the 1990s]. Vladivostok: Izd-vo VGUES. (in Russ.)
Vakhnenko, R.V., 1998. Morskie porty Yaponomorskogo regiona (ekonomiko-geograficheskaya kharakteristika) [Sea ports of the Sea of Japan region (economic and geographical characteristics)]. Vladivostok: Dal’nauka. (in Russ.)
Vakhnenko, R.V., 2008. Morskoi transport Dal’nego Vostoka v sovremennykh rynochnykh usloviyakh [Maritime transport of the Russia Far East under modern market conditions], Tamozhennaya politika Rossii na Dal’nem Vostoke, no. 2, pp. 81–95. (in Russ.)
Vashchuk, A.S., 2016. Mezhdunarodnyi transportnyi koridor «Primor’e-2»: idei, proekty, realii v rusle «Tikhookeanskogo razvorota» [International transport corridor «Primorye-2» as a case of «The Pacific development of Russia»: from projects to realities], Crede Experto: transport, obshchestvo, obrazovanie, yazyk, no. 3, pp. 121–138. (in Russ.)
Vashchuk, A.S., 2017. Razvitie predprinimatel’stva na zheleznodorozhnom transporte i v portovom hozyaistve Khasanskogo raiona Primorskogo kraya v kontse XX – nachale XXI vv. [Business development in rail transport and port economy of Khasansky District of Primorsky Krai in the late XXth – early XXIst century], Regional’nye problemy, Vol. 20, no. 3, pp. 39–49. (in Russ.)
Vashchuk, A.S. and Vorontsov, N.S., 2022. Dal’nevostochnyi frontir 1990-kh godov: ot «territorii-kreposti» k novym formam razvitiya regiona [The Far Eastern frontier of the 1990s: from «fortress territory» to new forms of regional development], Zhurnal frontirnykh issledovanii, Vol. 7, no. 4, pp. 104–135. (in Russ.)
Vorontsov, N.S., 2018. Nerealizovannye proekty svobodnykh ekonomicheskikh zon v Primor’e: istoricheskii ocherk [Unrealized projects of special economic zones in Primorye: an essay in history], Rossiya i ATR, no. 3, pp. 31–44. (in Russ.)
Vorota v ATR – tak nazyvayut segodnya Primor’e. No dostatochno li shiroko oni raspakhnuty? [The Gateway to the Asia-Pacific Region – that’s what Primorye is called today. But are they wide open?], Utro Rossii, 1991, September 26, p. 2. (in Russ.)
«Grinpis»: mirnyi protest v Svetloi [Greenpeace: peaceful protest in Svetlaya], Utro Rossii, 1992, November 5, p. 3. (in Russ.)
Gubernator: Ploshchadku dlya belorusskogo porta v Primor’e vyberut v 2024 godu. Kitai mozhet prinyat’ uchastie v proekte v kachestve partnera [The Governor says: The site for the Belarusian port in Primorye will be selected in 2024. China may participate in the project as a partner]. URL: https://portnews.ru/news/365461/ (in Russ.)
Zelentsov, V.V., 2005. Privatizatsiya predpriyatii morskogo transporta, 1990-e gody [Privatization of sea transport enterprises of the Russian Far East in the 1990s], Rossiya i ATR, no. 2, pp. 71–76. (in Russ.)
Kak morskoj terminal «Port Vera» preobrazil posyolok Pod’yapol’skoe v Primor’e [How the Port Vera sea terminal transformed the village of Pod’yapol’skoe in Primorye]. URL: https://vostokmedia.com/news/2023-11-09/kak-morskoy-terminal-port-vera-preobrazil-posyolok-pod-yapolskoe-v-primorie-3094155 (in Russ.)
Lavrentiev, A.V. and Medvedeva, L.M., 2014. Opyt reformirovaniya morskogo transporta na Dal’nem Vostoke Rossii: nekotorye aspekty sotsial’no-ekonomicheskoi bezopasnosti [The experience of reforming maritime transport in the Far East of Russia: some aspects of socio-economic security], Oikumena. Regionovedcheskie issledovaniya, no 2, pp. 30–41. (in Russ.)
Lotsiya severo-zapadnogo berega Yaponskogo morya ot reki Tumannaya do mysa Belkina [Pilot chart for the northwestern coast of the Sea of Japan from the Tumannaya River to Cape Belkin]. Moskva, 1984. (in Russ.)
Malyshenko, N.A. and Pis’mak, D.O., 2022. Problemy porta Pos’et [Problems of Port Posiet]. In: Aktual’nye problemy razvitiya sudokhodstva i transporta: materialy natsional’noi nauchno-tekhnicheskoi konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem. Vladivostok, 2022, pp. 120–125. (in Russ.)
Primorskii port «Sukhodol» otgruzil millionnuyu tonnu uglya [Port Sukhodol of Primorye shipped the millionth ton of coal]. URL: https://vostok.today/50571-primorskij-port-suhodol-otgruzil-millionnuju-tonnu-uglja.html (in Russ.)
Savchenko, A.E., 2023. Vyzov prostranstva: abstraktnaya geopolitika, potentsial territorii i istoricheskaya koleya dal’nevostochnogo prigranich’ya v 1990-kh gg. (na primere Khasanskogo raiona) [Challenge of the space: abstract geopolitics, territory potential, and the historical track of the Far Eastern borderlands in the 1990s (the case of Khasansky District)], Oikumena. Regionovedcheskie issledovaniya, no. 2, pp. 48–56. (in Russ.)
Svetlye dni «Svetloi» [Bright days of «Svetlaya»], Utro Rossii, 1991, September 27, p. 2. (in Russ.)
SP «Svetlaya» uzhe nichego ne svetit [The Svetlaya Joint Venture has no future], Vladivostok, 1998, April 23, p. 2. (in Russ.)
Kholosha, M.V. and Gulidov, R.V., 2011. Potentsial bukhty Troitsy v Primorskom krae [Potential of Trinity Bay in Primorsky Krai], Morskie porty, no. 5, pp. 48–51. (in Russ.)
Kholosha, M.V. and Gulidov, R.V., 2011. Proekt «Tumangan»: istoriya voprosa, tekushchee polozhenie i potentsial [The Tumangan Project: history, current situation, and potential], Prostranstvennaya ekonomika, no. 2, pp. 178–181. (in Russ.)
Shirokie perspektivy porta Zarubino [Broad prospects for the port of Zarubino]. URL: https://morvesti.ru/analitika/1688/96864/ (in Russ.)