On the еxpansion of the usage sphere of the address 老师 in modern Chinese
DOI:
https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-4/112-124Keywords:
address term, 老师, status, modern ChineseAbstract
This article studies the expansion of the usage sphere of the address term 老师 (teacher) in modern Chinese, describes the status of teachers in Chinese culture and the historical development of the meaning of the word 老师. Address term 老师 began to be used as a respectful address to monks in the Tang Dynasty and gradually expanded its usage sphere. Nowadays, 老师 is applied not only to teachers and staff in educational institutions but also in other fields of knowledge and experience transfer. The reasons for its wide usage include the principle of politeness, the breadth of the word's meaning, the variability of combination, the correspondence to the principles of hierarchy and emotional connection, the lack of other suitable address terms, positive connotations, and historical processes.
Downloads
References
Глушкова С. Ю. «Обращение» как средство выражения вежливости в английском и китайском языках // Теория и практика общественного развития. 2011. № 2. С. 361–363.
Го юй: (Речи царств) / АН СССР, Ин-т востоковедения; Пер. с кит., вступ. и примеч. В.С. Таскина. Отв. ред. М.В. Крюков. М.: Наука, 1987. 471 c.
Ма Л. Номинативное поле лингвокультурного типажа «учитель» в китайском языке // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2023. № 8(876). С. 47–52. DOI: https://doi.org/10.52070/2542-2197_2023_8_876_47
Ма Л. Репрезентация лингвокультурного типажа «учитель» в китайском языке // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2023. № 6-2. С. 176–180. DOI: https://doi.org/10.37882/2223-2982.2023.6-2.24
Ма Л. Стереотипное представление о «老师» («учителе») в современном китайском коммуникативно-массовом сознании // Казанская наука. 2024. № 1. С. 225–229.
Сбоев А. Н. Обращения в китаеязычной интернет-коммуникации // Современные востоковедческие исследования. 2023. Том 5. № 3. С. 23–39. https://doi.org/10.24412/2686-9675-3-2023-23-39
Терских Т.Ф., Мяо С. Специфика обращений в китайском языке // Global and Regional Research. 2020. Т. 2. № 2. С. 488–490.
У Ш. Лингвокультурологическая характеристика обращений в русском и китайском языках // Вестник Башкирского университета. 2018. Т. 23. № 3. С. 853–858.
Формановская Н. И. Обращение с точки зрения коммуникативно-прагматического подхода // Речевое общение. 2000. № 3(11). С. 83–88.
陈慧敏. 重庆话中“老师”称谓泛化的现象及其原因 // 重庆第二师范学院学报. 2020. 第33卷第05期. 第52–56页.
陈诗, 李旭, 蒋慧敏.“老师”称谓泛化源流考及其发展走向探究 // 阜阳职业技术学院学报. 2021. 第32卷第01期. 第83–86+101页.
崔蕾, 刘央. 由“美女”的泛化引发的称谓“缺位现象”思考 // 青年文学家. 2012. 11. 第126页.
郭沫. 称谓语“老师”泛化现象的语用学研究 // 科技信息. 2013. 第06期. 第219–220页.
何艳萍.浅论“老师”称谓的源流及泛化 // 才智. 2011. 28. 第186页.
黄南松.非教师称“老师”的社会调查 // 语言教学与研究. 1988.第4期. 第103–112页.
季颖超.从社会语言学角度浅析“老师”称谓的泛化现象及原因 // 赤峰学院学报 (汉文哲学社会科学版). 2016. 第37卷第08期. 第184–185页. DOI: https://doi.org/10.13398/j.cnki.issn1673-2596.2016.08.074
李明洁. 泛尊称选用在社会转型背景下的解释──上海泛尊称使用状况的社会调查报告 // 语言文字应用. 1996. 第4期. 第83页.
李树新. 论汉语称谓的两大原则 // 内蒙古大学学报 (人文社会科学版). 2004. 第36卷第05期. 第77-82页. DOI: https://doi.org/10.13484/j.cnki.ndxbzsb.2004.05.015
李艳军.“老师”称谓泛化的儒学观照 // 才智. 2018. 31. 第205页.
毛红芳.“老师”称谓泛化与教师专业化的道德性反思 // 教育科学研究. 2018. 07. 第80–86页.
曲卫国, 陈流芳. 论传统的中国礼貌原则 // 学术月刊. 1999. 第07期. 第33–41页. DOI: https://doi.org/10.19862/j.cnki.xsyk.1999.07.006
扬清, 王娥.“老师”称谓的泛化及其原因 // 汉字文化. 2005. 第02期. 第37–39页.
张军. 当代称谓语泛化的社会语言学研究 // 博士学位论文. 陕西师范大学. 2022. 182页. DOI: https://doi.org/10.27292/d.cnki.gsxfu.2022.000771
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 1. The author (authors) is (are) responsible for the content of the manuscript of this article. 2. The author (authors) gives (give) consent to the processing of personal data in accordance with the Federal Law of July 27, 2006 No. 152-FZ “On Personal Data”, as well as to the publication of the article in the public domain and the transfer of all necessary information to scientometric databases data. 4. The author (authors) confirms (confirms) that the materials have not been published previously and that the manuscript of the article is not currently under consideration by the editorial board of another publication. 5. The author (authors) confirms (confirm) the absence of a conflict of interest.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.