The technology of creating infographics as a tool for the development of the cognitive component of teachers' readiness for educational activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-2/34-44

Keywords:

professional development of a teacher, readiness for educational activities, professional conceptosphere, cognitive pedagogy, infographics

Abstract

The article presents the technology of creating an infographic "Key meanings of educational activity" as a didactic tool that promotes the development of the cognitive component of teachers' readiness for educational activities. This infographic is a visual representation of the semantic content of the theory of education in the form of a "cloud of words". Understanding the essence and structure of the phenomenon of "readiness for educational activity", as well as considering the lack of understanding of the meaning of the updated phenomena of education as one of the reasons for the weak readiness of modern teachers for it, led to an appeal to cognitive pedagogy. Based on the analysis of scientific literature and empirical experience, it has been established that the professional conceptosphere is a knowledge system that is assigned by consciousness at the level of semantic attitudes and allows to holistically organize the educational process. The formation of the professional conceptosphere takes place through the use of cognitive pedagogy tools that offer ways to work with information that ensure the generation of their own knowledge system. The didactic possibilities of the considered infographics allow students to demonstrate in a concise form the actual content of the theory of education, as well as to organize work on understanding and systematization of theoretical and practical knowledge acquired during the period of study under an additional professional training program. The article describes the stages of infographic development, as well as presents tasks for students to create their own infographics in accordance with the logic and specifics of the formation of the professional conceptosphere of educational activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yana A. Batkaeva, Far Eastern Federal University

    Senior Lecturer at the Department of Social and Humanitarian Education and Educational Policy the School of Pedagogy

References

Борытко Н.М. Гуманитарные принципы профессионального образования педагога-воспитателя в системе непрерывного образования // Известия ВГПУ. 2012. № 11. С. 41–45.

Григорьева А.И. Педагог как профессиональный воспитатель: на пути к новому образованию // Человек и образование. 2014. № 4(41). С. 63–66.

Лизинский В.М., Щербаков А.В., Петрушин В.И., Переславцева Е.В., Виноградова Л.И. Факторы профессионального роста педагога-воспитателя / под ред. В.М. Лизинского. Москва: ИЦ «Педагогический поиск», 2017. 41 с.

Сериков В.В. Педагогическая реальность и педагогическое знание. Опыт методологической рефлексии: монография. Москва: Ред.-изд. дом Российского нового университета, 2018. 291 с.

Бондаревская Е.В. Гуманитарная миссия воспитания в современном мире // Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы: материалы IХ международной научно-практической конференции: в 2 частях, Москва, 21–22 апреля 2016 года. Москва: РУДН, 2016. С. 26–44.

Колесникова И.А. Смыслы и логика подготовки педагога-воспитателя (отклик на появление профессионального стандарта специалиста в области воспитания) // Непрерывное образование: XXI век. 2017. Вып. 1 (17). С. 1–11.

Селиванова Н.Л., Степанов П.В., Степанова И.В. Теоретические основы подготовки будущих педагогов к воспитательной деятельности в системе общего и дополнительного образования // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2018. № 49. С. 39–48.

Ткачева А.Н. Готовность современного учителя к воспитательной деятельности и развитие системы подготовки педагогов к организации воспитательного процесса // Социальная педагогика. 2012. № 2. С. 29–39.

Селиванова Н.Л., Воропаев М.В., Алиева Л.В., Беляев Г.Ю., Григорьев Д.В., Григорьева А.И. Методологические последствия парадигмального сдвига в теории воспитания / ред. Н.Л. Селиванова, Е.И. Соколова. Москва, Тверь: ИПФ «Виарт», 2011. 200 с.

Баткаева Я.А. Развитие готовности педагогов к воспитательной деятельности на основе формирования концептосферы: постановка проблемы // Развитие человека в эпоху цифровизации: ценности, смыслы, действия: материалы Международной научно-практической конференции, Казань, 22 сентября 2022 года. Казань: Институт педагогики, психологии и социальных проблем, 2022. С. 25–30.

Балтыков А.К., Баткаева Я.А., Бубнова И.С., Виноградов С.Н., Гильманшина С.И., Гильмеева Р.Х. и др. Когнитивная педагогика: практика и опыт реализации: монография / под ред. Е.Ю. Левиной, А.Р. Камалеевой. Казань: Институт педагогики, психологии и социальных проблем, 2022. 228 с.

Левина Е.Ю., Мухаметзянова Л.Ю. Введение в проблематику когнитивной педагогики // Потенциал когнитивной педагогики в эпоху цифровизации: сб. науч. трудов / под ред. Е.Ю. Левиной, Л.Ю. Мухаметзяновой. Казань: Институт педагогики, психологии и социальных проблем, 2020. С. 4–11.

Залевская А.А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / под ред. И.А. Стернина. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 36–44.

Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: сб. науч. трудов / под ред. И.А.Стернина. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 75–80.

Суржанская Ю.В. Концепт как философское понятие // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2011. № 2(14). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kontsept-kak-filosofskoe-ponyatie (дата обращения: 19.08.2023).

Холодная М.А. Психология понятийного мышления: от концептуальных структур к понятийным способностям. Москва: Институт психологии РАН, 2012. 288 с.

Фисенко Т.И. Способы формирования понятийного аппарата школьников в процессе изучения предметных тем / под ред. Л.П. Мошейко. Хабаровск: ХК ИРО, 2011. 60 с.

Гринев-Гриневич С.В. Терминоведение. Москва: Академия, 2008. 304 с.

Кобрин Р.Ю. О принципах терминологической работы при создании тезаурусов для информационно-поисковых систем // Научно-техническая информация. Серия 2. 1969. № 6. С. 1–9.

Степанов П.В. Воспитательная деятельность как система // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 4(52). С. 67–76.

Алиева Л.В., Беляев Г.Ю., Григорьев Д.В., Демакова И.Д. и др. Изменяющаяся теория воспитания: проблемы и перспективы развития: монография / под ред. Н.Л. Селивановой, П.В. Степанова. Москва: ИЦ «Педагогический поиск», 2017. 108 с.

Downloads

Published

2025-01-27 — Updated on 2025-01-27

Versions

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES

How to Cite

The technology of creating infographics as a tool for the development of the cognitive component of teachers’ readiness for educational activities. (2025). Social Competence , 9(2), 34-44. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-2/34-44