The phenomenon of multicultural experience in pedagogical science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-2/12-24

Keywords:

multicultural education, experience of multicultural interaction, multicultural experience, personal experience, breadth and depth of experience

Abstract

Multicultural education is currently one of the relevant concepts being developed in global pedagogy. Its demand is driven by intense migration processes occurring in various countries; globalization processes, the interpenetration of different cultures through their carriers; and the multinational, multicultural composition of the population in many modern states. Despite the contradictory nature of these processes and their consequences, it can be confidently stated that multicultural education can reduce their negative aspects and enhance the positive ones. It teaches the interaction and mutual understanding of representatives from different cultures. The theme of multicultural education is studied in both domestic and foreign pedagogy. While there are similarities in some positions, the different interpretations of the goals of multicultural education are notable. For instance, in foreign sources, the goal is described as acquiring the experience of multicultural interaction, whereas in domestic pedagogy, the goal is defined as forming multicultural competence. This article focuses on the phenomenon of the experience of multicultural interaction, as it is through the acquisition of this experience that the mentioned competence is formed.

The aim of this research is to identify the main characteristics of the experience of multicultural interaction as a pedagogical phenomenon.

Research tasks: determine the structural components of "experience" necessary for understanding the mechanism of its formation and assessing its dynamics; provide a definition of the concept of "experience of multicultural interaction"; develop a model for the formation of the experience of multicultural interaction.

The research methods include the analysis of linguistic, philosophical, psychological, and pedagogical literature, abstraction, induction, and modeling.

The result of the research was the specification of the definition of the experience of multicultural interaction as an external interaction or influence of representatives of other cultures on the subject of experience through active organized activity, which, as a result of emotional response and human experiences, can lead to internal and/or external changes. It was also noted that the external experience of multicultural interaction varies in the degree of "breadth" and "depth" of influence from another culture, which also affects the individual's internal experience. The discussion of the results includes a model for the formation of the experience of multicultural interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aleksandr A. Piskun, Far Eastern Federal University

    Master’s Student, Assistant of the Department of Educational Technologies in Russian and Foreign Philology, School of Pedagogy

  • Natalya B. Moskvina, Far Eastern Federal University

    Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Social and Humanitarian Education and Educational Policy, School of Pedagogy

References

1. Опарина Е.О. Контакты языков и культур: исторический опыт и современность // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6: Языкознание. 2019. № 3. С. 65–70. EDN: YIKAGC

2. Джуринский А.Н. Поликультурное воспитание как ответ на этнокультурное многообразие // Диалог культур и партнёрство цивилизаций: VIII Международные Лихачёвские научные чтения, Санкт-Петербург, 22–23 мая 2008 года. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов, 2008. С. 77–78.

3. Сергеева Н.Н., Таюрская С.Н. Краткий экскурс в становление доктрины поликультурализма и инновационного поликультурного подхода в образовании // Педагогическое образование в России. 2021. № 5. С. 90–96. DOI: https://doi.org/10.26170/2079-8717_2021_05_10

4. Maddux W., Lu J., Affinito S., Galinsky A. Multicultural experiences: a systematic review and new theoretical framework // The Academy of Management Annals. 2021. Vol. 15, № 2. P. 345–376. DOI: https://doi.org/10.5465/annals.2019.0138

5. Affinito S., Antoine G., Gray K., Maddux W. Negative multicultural experiences can increase intergroup bias // Journal of Experimental Social Psychology. 2023. Vol. 109. Art. 104498. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jesp.2023.104498

6. Никонова Н.П. Формирование поликультурной компетентности будущих специалистов // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8, № 3(28). С. 109–112. DOI: https://doi.org/10.26140/bgz3-2019-0803-0027

7. Maizatul H., Wan J., Wan M., Asmah I., Modd K. Relationship between multicultural experiences and multicultural counseling competencies among Malaysian counselor trainees // International Journal of Advanced and Applied Sciences. 2023. № 10(10). P. 189–199.

8. Гармаза И.В. Поликультурная образовательная среда колледжа как фактор обогащения духовного опыта обучающихся: автореф. дис. … кан. пед. наук: 13.00.01 / Оренбург. гос. пед. ун-т. Оренбург, 2016. 24 с.

9. Ильинская И.П., Кашкаров С.П. Региональный опыт взаимодействия семьи и школы в эстетическом и поликультурном воспитании младших школьников // Профессионально-педагогическая культура: стратегия развития воспитания: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвящённой 140-летию Белгородского государственного национального исследовательского университета, Белгород, 25–26 февраля 2016 года. Белгород, 2016. С. 144–147. EDN: ZJHXYB

10. Толпарова Э.К. Из опыта подготовки педагогических кадров в области поликультурного образования // Тенденции развития образования: образование в многоконфессиональном и поликультурном обществе: Материалы VII Международной научно-практической конференции, Москва, 19–20 февраля 2010 года / Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ. Москва, 2011. С. 171–176. EDN: YOGWPR

11. Борисенков В.П., Гукаленко О.В. Поликультурное образование – новая педагогическая парадиг-

ма // Понятийный аппарат педагогики и образования: коллективная монография. Вып. 11. Екатеринбург, 2019. С. 59–74.

12. Салаватова А.М. Организация поликультурного образования в вузе // Вестник Нижневартовского государственного университета. Нижневартовск, 2019. № 4. С. 43–50. DOI: https://doi.org/10.36906/2311-4444/19-4/07

13. Хазова С.А., Хатит Ф.Р. Поликультурная компетентность педагога: монография. Майкоп: ЭлИТ, 2015. 1 CD-R. DOI: https://doi.org/10.18411/2015-11-014

14. Исаев Е.А. Поликультурный подход в иноязычном образовании: вопросы методологии // Вестник Брянского государственного университета. 2016. № 3(29). С. 217–220. EDN: WROQKP

15. Бульцева М.А., Лебедева Н.М. Взаимосвязь опыта межкультурных взаимодействий, аккультурационных ожиданий и креативности у российских студентов // Культурно-историческая психология. 2019. Т. 14, № 3. С. 51–59. DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2019150306

16. Онлайн-словарь русского языка С.И. Ожегова. URL: https://slovarozhegova.ru/ (дата обращения: 21.10.2024).

17. Толковый онлайн-словарь русского языка Д.Н. Ушакова. URL: https://ushakovdictionary.ru/ (дата обращения: 15.12.2024).

18. Кузнецов С.А. Большой толковый словарь русского языка // Справочно-информационный портал о русском языке «Грамота.ру». URL: https://gramota.ru/biblioteka/slovari/bolshoj-tolkovyj-slovar (дата обращения: 15.12.2024).

19. Соболева М.Е. Проблемы интерпретации понятия опыта у Канта // Трансцендентальный журнал. 2021. Т. 2, № 2. URL: https://transcendental.su/S271326680016981-9-1 (дата обращения: 21.10.2024).

20. Шпигельберг Г. Феноменологическое движение. Историческое введение / пер. с англ. группой авторов под ред. М. Лебедева, О. Никифорова. Москва: Логос, 2002. 680 с.

21. Энгельс Ф. Анти-Дюринг. Диалектика природы (сборник) // Онлайн-библиотека «MyBook». URL: https://mybook.ru/author/fridrih-engels/anti-dyuring-dialektika-prirody-sbornik/ (дата обращения: 15.12.2024).

22. Роджерс К., Фрейберг Д. Свобода учиться. Пер. с англ. Под ред. А.Б. Орлова. 2-е изд. Москва: Смысл, 2019. 527 с.

23. Христофоров С.В. Дефиниция опыта в педагогике: сущностные характеристики // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2006. Т. 7, № 17. С. 46–54.

24. Кравцов В.И., Григорьева О.Н. Социальный опыт личности как философско-педагогический феномен // Вестник Оренбургского государственного университета. 2013. № 5(154). С. 57–61.

25. Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий. М.: Центр ИЭТ, 2013. 268 с.

26. Дёмкина Е.В. Феномен «опыта» как аспект профессионального воспитания будущих специалистов // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2010. № 3. С. 31–35.

27. Черняева Т.Н. Ресурсы формирования социального и личностного опыта учащихся в учреждениях дополнительного образования // Образование в современном мире: сборник научных статей / под ред. Ю.Г. Голуба. Вып. 18. Саратов: Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н.Г. Чернышевского, 2023. С. 170–177.

28. Vieira F. Pedagogy of experience in teacher education for learner and teacher autonomy // Issues in Teachers Professional Development. 2020. Vol. 22(1). P. 143–158.

29. Дьюи Дж. Реконструкция в философии. Проблемы человека / пер. с англ., послесл. и примеч. Л.Е. Пав-ловой. Москва: Республика, 2003. 494 с.

30. Qian L., Chaofan L., Shiyang G., Qiwei Zh. The effect of multicultural experiences on the capabilities and development of leaders // Advances in Psychological Science. 2022. Vol. 30, № 9. P. 1922–1943. DOI: https://doi.org/10.3724/SP.J.1042.2022.01922

31. Leung A., Chui C. Multicultural experience, idea receptiveness, and creativity // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2010. № 41(5–6). P. 723–741.

Downloads

Published

2025-06-25

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES

How to Cite

The phenomenon of multicultural experience in pedagogical science. (2025). Social Competence , 10(2), 12-24. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2025-2/12-24