University as integrator in solving the region’s current challenges – a key idea of federal innovation platforms
DOI:
https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-3/6-17Keywords:
innovative activity, university, content of innovation activity, innovative educational project, federal innovation platform, integration function of the university, infrastructure of innovation activityAbstract
The article presents results of analysis of innovative educational projects of universities, implemented in the status of federal innovation platforms. For analysis, a popular topic related to the implementation of the university function of integrator of stakeholders (educational, public, cultural and educational organizations, production enterprises, government and management bodies, business) is selected in solving the region’s current socio-economic problems. The experience of participation of federal innovation platforms on the basis of universities in solving such tasks as sustainable development of youth educational tourism, formation of ecological culture of population, promotion of sociocultural resources of urban and rural territories is presented, development of tourist areas, vocational training for schoolchildren taking into account the region’s personnel needs, forecasting and formation of skills in tourism specialists, ensuring continuous professional growth of pedagogical workers. The university’s popular way of implementing integration function is to create an infrastructure element on its basis that unites stakeholders in solving a specific socio-economic problem. As such infrastructure in innovative projects of universities is represented by the inter-university campus of sustainable development of youth educational tourism; resource center of formation of ecological culture of population; scientific and practical center of socio-cultural innovations; Training and training center with digital platform for the development of tourist areas of regions and development of project competences in tourism; infrastructure of a specialized summer children’s health camp on the basis of technical university; business incubator and business-Acceleration in tourism; regional center of targeted professional development support for pedagogical workers. The ways of creating an infrastructure element based on the university, uniting stakeholders in solving the socio-economic problem of the region: «expansion of the scope of activities of the existing infrastructure element of the university to regional or interregional», «Completion of tasks, which are part of the infrastructure of the university, taking into account regional requirements», «creation of a new infrastructure element at the university to solve an urgent socio-economic problem», «expansion of the network of partners of the university in solving the current regional problem through digitalization». The subject of research – content of innovation activity of universities with the status of federal innovation platform. Research methods – analysis, generalization, systematization of reports of federal innovation platforms on the basis of universities. The aim of the study is to summarize the experience of innovation activity of universities in the status of federal innovation platforms, aimed at uniting the entities interested in solving current socio-economic problems of the region.
Downloads
References
Гольцова П.А., Лоева Я.А. Педагогические инновации: понятие и проблематика // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 7(63). С. 396–398. EDN: WHLZTZ
Лазарев В.С., Мартиросян Б.П. Педагогическая инноватика: объект, предмет и основные понятия // Педагогика. 2004. № 4. С. 11–20.
Белякова Е.Г., Дегтярев С.Н. Инновационный образовательный процесс: оценка смыслообразующего потенциала // Инновационные проекты и программы в образовании. 2022. № 1. С. 7–13.
Шишка С.А. Инновационные процессы в педагогической деятельности и их характеристика // Актуальные вопросы и тенденции развития STEM-образования в образовательной системе Московской области: сборник материалов V Всероссийской научно-практической конференции, Москва, 24 ноября 2022 г. Москва: Мир науки, 2024. С. 155–157. EDN: EVGKWN
Мусаткина Ю.Ю. Инновационная педагогическая деятельность как фактор обеспечения качества образования // Современные проблемы и технологии инновационного развития образования: сборник материалов IV Международной студенческой научно-практической конференции, Тула, 17 апреля 2024 г. Тула: ТГПУ им. Л.Н. Толстого, 2024. С. 41–45.
Тюнников Ю.С., Афанасьева Т.П. Методологическое обоснование построения мониторинговых показателей инновационного развития образовательной организации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 2(59). С. 128–138.
Лазарев В.С. Обобщенная модель инновационного процесса // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2009. № 3. С. 22–28. EDN: NXNMDZ
Дембицкая Ю.В. Механизмы стимулирования и сопровождения инновационной деятельности в муниципальной системе образования // Эксперимент и инновации в школе. 2010. № 6. С. 19–21.
Журавлева Т.С., Нагиев Г.Г. Профессиональные и личностные качества преподавателя-инноватора // Global Issues Conference 2024: Veterinary Medicine, Biology, Biotechnology, Agriculture, Pedagogical and Philological Sciences: Материалы II международной научно-практической конференции. Москва: МГАВМиБ – МВА имени К.И. Скрябина, 2024. С. 182–187. EDN: COMKOX
Ефремова П.В., Романова И.М. Особенности организации инновационной деятельности в вузах РФ // Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление. 2016. № 3(79). С. 61–75. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.163478
Милова Ю.Ю. Управление инновационной деятельностью высшего учебного заведения // Экономика, управление, финансы: материалы III Международной научной конференции (Пермь, 20–23 февраля 2014 г.). Казань: Молодой ученый, 2014. С. 25–27.
Бочков Д.В. Теоретико-методологические аспекты осмысления управления инновационными процессами в профессиональной образовательной организации // Казачество. 2024. № 78(5). С. 36–50. EDN: JZCGER
Приймачук И.В. Инновационная деятельность вуза как ресурс инновационного развития региона // Вестник Брестского государственного технического университета. Серия: Экономика. 2020. № 3(121). С. 80–82. EDN: FSHPWB
Гапонова О.С., Смельцова С.В., Чилипенок Ю.Ю. Интеграция организаций высшего образования для решения задач социально-экономического развития регионов // Экономика региона. 2020. Т. 16. Вып. 4. С. 1147–1161. DOI: https://doi.org/10.17059/ekon.reg.2020-4-10
Осипова О.С., Поршнев А.В., Смельцова С.В. Университеты в инновационном развитии регионов // Социально-экономические преобразования и проблемы: сборник научных трудов. Вып. 9. Нижний Новгород: НИСОЦ, 2019. С. 45–66. EDN: RDGFTP
Перфильева О.В. Университеты и региональное развитие. Теоретический анализ и методология исследования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Экономика. Управление. Право. 2014. Т. 14, № 3. С. 479–485. EDN: TEUBOV
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Марина Александровна Мазниченко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.