Development of parents' readiness for interaction with autistic children: theoretical and practical aspects

Authors

  • Elena F. Zachinyaeva Far Eastern Federal University
  • Victoria V. Demchuk Vladivostok Special (correctional) School

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-2/19-33

Keywords:

life competencies, autism spectrum disorders, developmental interaction, parental readiness, difficulties of interaction

Abstract

The formation of life competencies in children with autism spectrum disorders is considered a priority area of education. In this regard, educational organizations need to provide conditions for the positive dyna-mics of the development of life competencies of children with autism. The article reveals the importance of the willingness of parents to carry out developing interaction with children in terms of the formation of their life competencies. The concept of "readiness for developing interaction" is clarified, components are highlighted, the content of the questionnaire for parents and the results of its application are presented. It was found that despite the sufficient involvement of parents in the process of development and education of children with autistic disorders, parents do not always demonstrate a high willingness to independently form life competencies in children at home: they lack knowledge, do not know how to teach a child with autism skills in health care, personal safety, social interaction, do not know how to support the child's initiative, integrate into his activities, flexibly change their tactics. Some parents are convinced of the primary role of special educators in teaching child life skills. The data obtained indicates the need to purposefully carry out work on the development of parents' readiness for developing interaction with children in the aspect of the formation of life competencies in autistic disorders. The article describes the experience of teaching parents to develop interaction with children. The topic under consideration may be of interest to teachers of special (correctional) institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elena F. Zachinyaeva, Far Eastern Federal University

    Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Pedagogy and Developmental Psychology of the School of Pedagogy

  • Victoria V. Demchuk, Vladivostok Special (correctional) School

    Director

References

Малофеев Н.Н. Концепция развития образования детей с ОВЗ: основные положения // Альманах Института коррекционной педагогики. 2019. № 36. URL: https://alldef.ru/ru/articles/almanac-36/the-concept-of-development-of-education-of-children-with-disabilities (дата обращения: 05.09.2024).

Partington J.W. The Assessment of Basic Language and Learning Skills-Revised (The ABLLS-R): [Vol. 1.] The ABLLS-R Protocol. Pleasant Hill: Publ. Behavior Analysts, 2006. 94 p.

Никольская О.С. Специальный федеральный государственный стандарт для детей с нарушениями развития аутистического спектра (макет) // Дефектология. 2010. № 2. С. 3–18. EDN: LAESFV

Карабанова О.А., Малофеев Н.Н. Стратегия развития образования детей с ОВЗ: по дороге к реализации культурно-исторического подхода // Культурно-историческая психология. 2019. Т. 15, № 4. С. 89–99. DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2019150409

Давыдова Е.Ю., Сорокин А.Б. Жизненные компетенции в контексте планирования обучения детей с расстройствами аутистического спектра // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21, № 3. С. 120–130. DOI: https://doi.org/10.17759/pse.2016210314

Формирование жизненных компетенций у школьников, подростков с расстройствами аутистического спектра (РАС): методическое пособие. Москва: ИКП, 2023. 24 с.

Довбня С. и др. Дети с расстройствами аутистического спектра в детском саду и школе: Практики с доказанной эффективностью. Москва: Альпина ПРО, 2022. 168 с.

Печникова Л.С. Особенности материнского отношения к детям с ранним детским аутизмом: автореф. дис… канд. псих. наук. Москва, 1997. 23 с.

Узнадзе Д.Н. Общая психология. Москва: Смысл; Санкт-Петербург: Питер, 2004. 412 с.

Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Проблемы готовности к деятельности. Минск: БГУ, 2006. 139 с.

Тыклюк Н.В. Готовность к деятельности как акмеологический феномен // Акмеология. 2007. № 1. С. 18–21. EDN: PXMQRV

Зимняя И.А. Педагогическая психология. Москва: Логос, 2000. 384 с.

Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических понятий. Москва: Высшая школа, 1984. 174 с.

Большой психологический словарь. Москва: ОЛМА-Пресс, 2003. 666 с.

Радионова Н.Ф. Развивающее и развивающееся взаимодействие субъектов образовательного процесса: истоки становления концепции, ее сущность и развитие // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2021. № 202. С. 15–27. DOI: https://doi.org/10.33910/1992-6464-2021-202-15-27

Михайленко О.А. Формирование развивающего взаимодействия воспитателя с детьми старшего дошкольного возраста: автореф. дис… канд. пед. наук. Сочи, 2002. 18 с.

Зачиняева Е.Ф., Кравцов В.В., Савельева Н.Н., Сазонова А.Н. Обучение в высшей школе: возможности современных образовательных технологий: учебно-методическое пособие. Владивосток: Дальневосточный федеральный университет, 2020. 139 с.

Downloads

Published

2025-01-27

Issue

Section

PEDAGOGICAL SCIENCES

How to Cite

Development of parents’ readiness for interaction with autistic children: theoretical and practical aspects. (2025). Social Competence , 9(2), 19-33. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-2/19-33