Regional university students’ perception of the level of their digital skills and competencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-1/20-33

Keywords:

digital skills, digital literacy, digital competencies, digital expertise, digitalization

Abstract

Digital transformation has an impact on both the professional sphere and the educational sphere, where there is a need not only to introduce new educational technologies, but also to revise existing ones. Digital skills and competencies are becoming significant requirements for employment, and the timeliness of their development directly intersects with educational processes in higher education. This study aims to consider the perception of students at a regional university about the level of their digital skills and competencies, as well as to analyze what students currently lack to comply with the educational process of the digital agenda. Based on the results of the online survey, a list of recommendations and comments was compiled that can be used for practical improvements in the educational environment.

Author Biographies

  • Maria O. Skivko, Samara National Research University

    PhD, Associate Professor

  • Nadezhda A. Razveykina, Samara National Research University

    Candidate Degree in Law, Associate Professor

  • Elena G. Shikhanova, Samara National Research University

    Candidate Degree in Educational Science, Associate Professor

References

Иваненко М.Н. Конкурентоспособность сотрудников в России: Как улучшить цифровую компетенцию сотрудников // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2019. Т. 15, № 3. С. 775–781. https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201903.775-781 = Ivanenko M.N. Employees’ Competitiveness in Russia. How to Improve Employees` Digital Competencies. Modern Information Technologies and IT-education, 2019, vol. 15, no. 3, pp. 775–781. (In Russ.). https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201903.775-781

Капелюк С.Д., Карелин И.Н. Динамика востребованности цифровых навыков на рынке труда регионов России // π-Economy. 2023. Т. 16, № 1. С. 51–61. https://doi.org/10.18721/JE.16104 = Kapeljuk S.D., Karelin I.N. Dynamics of digital skills demand in labor markets of Russian regions. π-Economy, 2023, vol. 16, no. 1, pp. 51–61. (In Russ.). https://doi.org/10.18721/JE.16104

Башарина О.В., Яковлев Е.В. Формирование основ цифровой безопасности как компонента цифровой компетентности // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. № 2(26). С. 31–36. = Basharina O.V., Jakovlev E.V. Formation of the basis of digital security as a component of digital competence. Innovative development of vocational education, 2020, no. 2(26), pp. 31–36. (In Russ.).

Морозов А.И. Академическая и цифровая компетентность: тенденции, особенности и структурная взаимосвязь // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 1(154). С. 50–54. = Morozov A.I. Academic and digital competencies: tendencies, peculiarities and structural interrelation. Izvestija VGPU, 2021, no. 1(154), pp. 50–54. (In Russ.).

Ельцова О.В., Емельянова М.В. К вопросу о понятии цифровой грамотности // Вестник ЧГПУ

им. И.Я. Яковлева. 2020. № 1(106). С.155–161. https://doi.org/10.37972/chgpu.2020.79.44.020 = El'cova O.V., Emel'janova M.V. On the concept of digital literacy. I. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University Bulletin, 2020, no. 1(106), pp. 155–161. (In Russ.). https://doi.org/10.37972/chgpu.2020.79.44.020

Токтарова В.И., Ребко О.В. Цифровая грамотность: понятие, компоненты и оценка // Вестник Марийского государственного университета. 2021. № 2(42). С. 165–177. https://doi.org/10.30914/2072-6783-2021-15-2-165-177 = Toktarova V.I., Rebko O.V. Digital literacy: definition, components and assessment. Vestnik of the Mari State University, 2021, no. 2(42), pp. 165–177. (In Russ.). https://doi.org/10.30914/2072-6783-2021-15-2-165-177

Умарова Н.Р. Формирование цифровой грамотности у студентов // Наука и образование сегодня. 2021. № 4(63). С. 20–21. = Umarova N.R. Formation of digital literacy in students. Science and education today, 2021, nо. 4(63), pp. 20–21. (In Russ.).

Рязанцева М.В. Развитие цифровых компетенций как источник роста производительности труда // Экономика. Налоги. Право. 2019. Т. 12, № 6. С. 77–85. https://doi.org/10.26794/1999-849X-2019-12-6-77-85 = Ryazanceva M.V. Developing digital competences as a labour productivity growth source. Jekonomika. Nalogi. Pravo, 2019, vol. 12, no. 6, pp. 77–85. (In Russ.). https://doi.org/10.26794/1999-849X-2019-12-6-77-85

Прохорова М.П., Булганина С.В., Бурханов С.В. Изучение цифровых навыков студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-3. С. 232–236. = Prohorova M.P., Bulganina S.V., Burhanov S.V. Studying digital skills of students. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovanija, 2020, no. 66-3, pp. 232–236. (In Russ.).

Никифоров И.И. Формирование информационной компетентности бакалавров-инженеров в процессе решения информационно-технологических задач // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, № 4(29). С. 149–152. https://doi.org/10.26140/anip-2019-0804-0032 = Nikiforov I.I. Formation of information competence of bachelors engineers in the process of solving information technology problems. Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology, 2019, vol. 8, no. 4(29), pp. 149–152. (In Russ.). https://doi.org/10.26140/anip-2019-0804-0032

Табачук Н.П. Информационная, цифровая и SMART-компетенции личности: трансформация взглядов // Научно-педагогическое обозрение. 2019. № 4(26). С. 133–141. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2019-4-133-141 = Tabachuk N.P. Information, digital and smart-competences of the personality: transformation of views. Pedagogical Review, 2019, no. 4(26), pp. 133–141. (In Russ.). https://doi.org/10.23951/2307-6127-2019-4-133-141

Сорокина Н.И., Степанов Р.И., Попова Э.Ю. Формирование цифровых компетенций у современной молодежи: проблемы, опыт, перспективы // Педагогическое образование в России. 2019. № 6. С. 24–29. https://doi.org/10.26170/po19-06-03 = Sorokina N.I., Stepanov R.I., Popova Je.Ju. Formation of digital competence in modern youth: problems, experience, prospects. Pedagogical education in Russia, 2019, no. 6, pp. 24–29. (In Russ.). https://doi.org/10.26170/po19-06-03

Приходько О.В. Особенности формирования цифровой компетентности студентов вуза // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9, № 1(30). С. 235–238. https://doi.org/10.26140/anip-2020-0901-0055 = Prihod'ko O.V. Features of formation of digital competence of university students. Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology, 2020, no. 1(30), pp. 235–238. (In Russ.). https://doi.org/10.26140/anip-2020-0901-0055

Щербаков И.Е., Карасева О.В., Горбачева Д.А. Цифровая компетентность магистров в российском и зарубежном образовании // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 3(88). С. 216–218. = Shherbakov I.E., Karaseva O.V., Gorbacheva D.A. Scientific conference as a pedagogical technology in the work of student research associations: effects, problems, solutions. Mir nauki, kultury, obrazovaniya, 2021, no. 3(88), pp. 216–218. (In Russ.).

Фортунатов А.Н., Воскресенская Н.Г. Цифровые компетенции и технологии новой искренности в эпоху Web 4.0 // Вестник Российского университета дружбы народов. 2021. Т. 26, № 2. С. 276–285. https://doi.org/10.22363/2312-9220-2021-26-2-276-285 = Fortunatov A.N., Voskresenskaja N.G. Digital Competencies and Technologies of New Sincerity in the Web 4.0 Era. RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism, 2021, vol. 26, no. 2, pp. 276–285. (In Russ.). https://doi.org/10.22363/2312-9220-2021-26-2-276-285

Гладилина И.П., Крылова М.Е. Цифровые компетенции в структуре компетентностного подхода социального и профессионального становления личности // Современное педагогическое образование. 2019. № 11. С. 13–15. = Gladilina I.P., Krylova M.E. Digital competencies in the structure of the competency-based approach of social and professional formation of an individual. Modern Pedagogical Education, 2019, vol. 11, pp. 13–15. (In Russ.).

Солдатова Г.У., Рассказова Е.И. Психологические модели цифровой компетентности российских подростков и родителей // Национальный психологический журнал. 2014. № 2(14). C. 25–31. https://doi.org/10.11621/npj.2014.0204 = Soldatova G.U., Rasskazova E.I. Psychological models of digital competence in russian adolescents and parents. National Psychological Journal, 2014, vol. 2(14), pp. 25–31. (In Russ.). https://doi.org/10.11621/npj.2014.0204

Абдрахманова Г.И., Вишневский К.О., Гохберг Л.М. и др. Цифровая экономика: 2019: краткий статистический сборник. Москва: НИУ ВШЭ, 2019. 97 с. URL: https://www.hse.ru/data/2018/12/26/1143130930/ice2019kr.pdf (дата обращения: 21.12.2023). = Abdrahmanova G.I., Vishnevskij K.O., Gohberg L.M. et al. Digital Economy: 2019: A Brief Statistical Digest. Moscow, NIU VShJe Publ., 2019. 97 p. URL: https://www.hse.ru/data/2018/12/26/1143130930/ice2019kr.pdf (accessed: 21.12.2023).

Сухомлин В.А., Зубарева Е.В., Якушин А.В. Методологические аспекты концепции цифровых навыков // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2017. Т. 13, № 2. С. 146–152. https://doi.org/10.25559/SITITO.2017.2.253 = Suhomlin V.A., Zubareva E.V., Jakushin A.V. Methodological aspects of the digital skills concept. Modern Information Technologies and IT-education, 2017, vol. 13, no. 2, pp.146–152. (In Russ.). https://doi.org/10.25559/SITITO.2017.2.253

Downloads

Published

2024-10-14

Issue

Section

SOCIOLOGICAL SCIENCES

How to Cite

Regional university students’ perception of the level of their digital skills and competencies. (2024). Social Competence , 9(1), 20-33. https://doi.org/10.24866/2658-5855/2024-1/20-33