Interaction of business, education and government in the system of secondary vocational education in the region
DOI:
https://doi.org/10.24866/1813-3274/2024-3/13-24Keywords:
regional economy, regulatory legal acts, projects and programs, secondary vocational education, business community, authoritiesAbstract
In a dynamically developing economy and changing labor market, it is important to ensure effective interaction of the secondary vocational education system with the needs of the regional economy of the Republic of Sakha (Yakutia). The article examines the key points of interaction between business, education and government. Through the analysis of normative legal acts and scientific research, the need to create educational and industrial clusters, stimulate cooperation between educational institutions and enterprises, as well as the active participation of employers in the educational process is emphasized.
The article reveals that the government of the Russian Federation is taking steps to support secondary vocational education with the participation of companies, mainly large ones, for example, through the federal project ‘Professionalism’. However, there are limitations, such as insufficient development of regional regulatory legal acts, especially in terms of interaction between small and medium-sized enterprises with secondary vocational education. In conclusion, the importance of intensifying efforts to attract the business community to support and develop regional regulations, create a favorable environment for interaction
between business, education and government is emphasized. This is the only way to ensure effective adaptation of educational programs to the needs of the labor market, the development of high-quality personnel and sustainable socio-economic development of the region.
Downloads
References
Матаннанов А. К. Организационно-экономический механизм управления средним профессиональным образованием в Республике Саха (Якутия): литературный обзор и анализ // Регион: системы, экономика, управление. 2023. № 3 (62). С. 80–86. DOI: https://dx.doi.org/10.22394/1997-4469-2023-62-3-80-86.
Кочергин Д. Г. Взаимодействие образования и бизнеса в России: изменение системы координат // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019. Т. 4, № 1. С. 90–97. DOI: https://doi.org/10.21603/2500-3372-2019-4-1-90-97.
Преснякова Н. Г. Институциональная среда развития и обеспечения взаимодействия власти, бизнеса и общества в регионах нового освоения Дальнего Востока // Экономика, предпринимательство и право. 2023. Т. 13, № 9. С. 3653–3670. DOI: https://dx.doi.org/10.18334/epp.13.9.118989.
Скворцова М. А., Неумывакин В. С. Формирование образовательно-производственных кластеров в системе среднего профессионального образования как инструмент реализации региональной экономической политики // Journal of Economic Regulation. 2021. Т. 12, № 3. С. 86–104. DOI: https://dx.doi.org/10.17835/2078-5429.2021.-12.3.086-104.
Ситникова Е. В., Чапаев Н. К. Интеграция колледжей и отраслевых партнеров: опыт Китая // Инсайт. 2023. № 2 (14). С. 34–44. DOI: http://dx.doi.org/10.17853/2686-8970-2023-2-34-44.
Якимова Н. А., Милицкая В. В. Развитие механизмов государственно-частного партнерства в профессиональном образовании через отработку различных моделей интеграции производства и образования в системе СПО // Электронный научный журнал. 2019. № 6 (26). С. 88–93.
Матаннанов А. К., Данилова Л. И. Анализ соответствия системы среднего профессионального образования Республики Саха (Якутия) потребностям экономики региона // Проблемы современной экономики. 2023. № 3 (87). С. 223–226.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Артур Константинович Матаннанов, Лариса Ивановна Данилова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.