Creative industries of Primorsky Krai as a resource for creating an international brand for the region

Authors

  • Peter Yu. SAMOYLENKO Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.24866/2542-1611/2025-1/93-104

Keywords:

Vladivostok, Asia-Pacific region, Russian Far East, Primorsky Krai, economic and humanitarian cooperation, national interests, "Pivot to the East" policy, territorial development, urban studies, territorial branding, creative industries, business, service economy

Abstract

The article considers the problems of forming the brand of the territory of Primorsky Krai and Vladivostok as the largest agglomeration of the Russian Far East and the center of international cooperation with the countries of the Asia-Pacific region. The service economy and especially the creative industries sector in modern developed and actively developing economies are promising areas for attracting the attention of foreign investors, tourists and developing international business cooperation in general. Also, the development of this area of economic activity is traditionally of great importance for forming the brand of the territory, increasing the attractiveness of both the region and large cities on its territory, which are points of economic growth and significantly influence the formation of the perception of such locations both within the country and abroad. For Primorsky Krai as the "flagship" region of the Russian Far East in the context of the implementation of the modern Russian policy of the "Eastern Vector", the creation of a full-fledged service economy and a powerful cluster of creative industries seems to be an extremely urgent task. At the same time, it is important to study the experience of advanced economies of Pacific Asia that use similar development drivers, as well as to use the potential that already exists in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Peter Yu. SAMOYLENKO, Far Eastern Federal University

    Candidate of Political Sciences, Associate Professor, Department of Pacific Asia

References

1. Амеличкин А.В. Интернет-продвижение организаций сектора творческих (креативных) индустрий // В книге: «Научное и практико-ориентированное обеспечение социокультурной деятельности в условиях развития креативных индустрий». Соболева Ю.П., Амеличкин А.В., Ильминская С.А., Илюхина Н.А., Семенова Е.Е., Курапина Е.В., Должикова Х.В., Скубская А.И., Тараторин Е.В., Соловьева И.А. Орёл, 2023. С. 6-21.

2. Амеличкин А.В., Лекомцева Я.К. Инструменты продвижения услуг креативных индустрий // В сборнике: Лучшие практики развития креативных индустрий в регионах России. Материалы межрегиональной (с международным участием) научно-практической конференции. Под общей редакцией Ю.П. Соболевой, А.В. Амеличкина, Н.А. Илюхиной. Орел, 2023. С. 10-13.

3. Большунова Т.В. Использование потенциала креативной индустрии региона для продвижения территории. В сборнике: Интеграция туризма в экономическую систему региона: перспективы и барьеры. материалы I международной научно-практической конференции. 2019. С. 237-245.

4. Боровинская Д.Н. Роль культурных (креативных) индустрий в развитии современной цивилизации // Социально-гуманитарное обозрение. 2019. № 1 (1). С. 37-38.

5. Бурилова В.С. Владивостокская крепость, как ресурс развития туризма в Приморском крае. // Сборник: «Туризм в современном мире: направления и тенденции развития. Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвящённой 10-летию кафедры «Социально-культурный сервис и туризм». под редакцией В.А. Чернова». 2013. С. 30-35.

6. Бэк Ч., Ракова О.В., Кочеткова Е.С. Региональные особенности характеристик "личности" торговой среды Дальнего Востока России. // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2015. № 4. С. 278-285

7. Владивосток - 2050: пространственное развитие. // Владивосток: прогноз развития до 2050 года. URL: https://www.vlc.ru/architecture/Vladivostok-2050. (дата обращения: 29.01.2024 г.).

8. Город спустя 30 лет: как открывали закрытый порт Владивосток. // URL: https://vladnews.ru/2022-01-19/198884/gorod_spustya. (дата обращения: 25.01.2024 г.).

9. Дербенева В.В. Региональные особенности управления креативными индустриями // В сборнике: Труды III гранберговской конференции. Сборник докладов Всероссийской конференции с международным участием, посвященной памяти академика А.Г. Гранберга. Новосибирск, 2023. С. 230-234.

10. Катунина Н.В., Лунева Е.А. Маркетинговые инструменты управления брендом территории на основе исследования стереотипов населения // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2020. № 1. С. 70-74.

11. Креативные индустрии Дальнего Востока // Креативные индустрии Дальнего Востока, вклад в экономику, ограничения и возможности развития (аналитический бюллетень). Федеральное автономное научное учреждение «Восточный центр государственного планирования» (ФАНУ «Востокгосплан») Хабаровск, Москва, 2023. – 49 с.

12. Метляева Т.В., Бондарь М.В. Проблемы позиционирования творческой индустрии в аспекте формирования имиджа города Владивостока // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-2. С. 863.

13. Михайлова А.В. Креативные индустрии и креатосфера в индустрии 5.0 // Конкурентоспособность в глобальном мире: экономика, наука, технологии. 2024. № 5. С. 57-60.

14. Рзун И.Г., Щербакова О.С., Гриневич Я.А. Профессиональное выгорание или рост креативной индустрии в развитии современного предпринимательства // Естественно-гуманитарные исследования. 2023. № 5 (49). С. 234-237.

15. Семеркова Л.Н., Васильев Н.С. Отличие функций менеджмента в креативных индустриях от традиционных индустрий // Вестник ГГУ. 2023. № 4. С. 235-240.

16. Смирнов М.М. Системное моделирование развития городов в зарубежном опыте мастер-планов // Управление развитием крупномасштабных систем. Материалы пятой международной конференции. Том 2. Общая редакция: С.Н. Васильев, А.Д.Цвиркун. 2011. С. 139-140.

17. Шаймиева Э.Ш. Индустрия гостеприимства и креативные индустрии: фокусирование акцентов исследования в области менеджмента цифровой экономики // В сборнике: Грани гостеприимства. Материалы I Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). Казань, 2023. С. 318-320.

18. Khachatryan M.V., Tanova A.G. Images of the future and legacy of the past in the creative industries // In the collection: PR and advertising technologies in modern society. Engineers of meanings: visionaries of the communications industry and national security. Proceedings of the International scientific and practical conference. St. Petersburg, 2024. рp. 21-24.

19. Samoylenko Peter Yu. The main challenges for the image of Vladivostok as a free port and international logistics hub in the context of anti-Russian sanctions // Asia-pacific journal of marine science and education. Vol 13, No 1, 2023 (march). pp. 35-46.

20. Turgel I.D., Derbeneva V.V., Baskakova I.V., Chukavina K.V. Theoretical approaches to identifying creative industries // R-Economy. 2022. Т. 8. № 4. С. 310-326.

Downloads

Published

30-06-2025

How to Cite

“Creative industries of Primorsky Krai as a resource for creating an international brand for the region” (2025) Oriental Institute Journal, (1), pp. 93–104. doi:10.24866/2542-1611/2025-1/93-104.