How the Orientalism was discovered in Vladivostok
DOI:
https://doi.org/10.24866/2542-1611/2024-4/11-24Keywords:
Orientalism, Edward Said, Sergei Shirokogoroff, ethnos, "wordliness"Abstract
The article compares the main provisions of the concept of Orientalism by E. Said and the theory of ethnicity
by S.M. Shirokogorova. The basis for conducting such a comparative study was the fact that both researchers took into account the relationship of the scientist, specialist, diplomat, traveler, author and reader with the environment. In Said, this attitude was expressed through the concept of orientalism ("worldliness"), by S.M. Shirokogorov – the concept of psychomental complex as an integral part of his theory of ethnos. It is important to note that the Russian scientist formulated the problem of the influence of specific environmental conditions on people associated with it back in the 1920-1930s during his stay in Vladivostok and China. On the meaning of S.M.’s ideas Shirokogorov and E. Said is clearly evidenced by the fact that their ideas today are being developed within the framework of a transdisciplinary approach and an enactivist direction.
Downloads
References
Князева Е. Энактивизм: новая форма конструктивизма в эпистемологии. М., СПб: Центр гуманитарных инициатив. Университетская книга, 2014. 352 с.
Мюльман В. С.М. Широкогоров. Некролог (с приложением писем, фотографии и библиографии) // Этнографическое обозрение. 2002, № 1. С. 126.
Ошурков М.Н. Методология С.М. Широкогорова и трансперсональная парадигма в современной науке // Широкогоровские чтения (проблемы антропологии и этнологии). Владивосток, 2001. С. 17–19.
Панарин С.А. Эдвард Саид: книга софизмов // Историческая экспертиза. 2015. №2 (3). С. 78–105.
Саид Э.В. Ориентализм. Западные концепции Востока / Пер. с англ. А.В. Говорунова. СПб.: Русский Мiръ, 2006. 638 с.
Шандыбин C.А. Постмодернистская антропология и сфера применимости её культурной модели // Этнографическое Обозрение. 1998, №1. С. 14–27.
Широкогоров С.М. Место этнографии среди наук и классификация этносов. Введение в курс этнографии Дальнего Востока, прочитанный в 1921–1922 году в Дальневосточном государственном университете. Владивосток: «Свободная Россия», 1922.
Широкогоров С.М. Опыт исследования основ шаманства у тунгусов // Ученые записки историкофилологического факультета в г. Владивостоке. Вып. 1. 1919. С. 47–108.
Широкогоров С.М. Трудности исследования психоментального комплекса // Широкогоровские чтения (проблемы антропологии и этнологии). Владивосток, 2001. С. 65–70.
Широкогоров С.М. Этнос. Исследование основных принципов изменения этнических и этнографических явлений. Шанхай. Отдельный оттиск из LXVII Известий Восточного факультета Государственного Дальневосточного университета, 1923. 134 с.
Abdel-Malek A. Orientalism in Crisis // Diogenes. 1963. Vol. 44. P. 103–140.
Ashcroft B., Ahluvalia P. Edward Said. L., NY.: Routledge, 2001. 167 p.
Bjelic D. I. Balkan Geography and the De-Orientalization of Freud // Psychology, Geography, History. Journal of Modern Greek Studies. May 2011. P. 27–49.
Buchovski M. The Specter of Orientalism in Europe: From Exotic Other to Stigmatized Brother // Anthropological Quarterly. June 2006. 79(3). P. 463–482.
Chiao J. Рhilosophy of Computational Cultural Neuroscience. NY: Routledge, 2020. 194 p.
Dabashi H. Post-Orientalism: Knowledge and Power in Time of Terror. New Brunswick, London: Transaction Publishers, 2009. 285p.
Francaviglia R.V. Go East Yung Man. Imagining American West as the Orient. Logan, Utah: Utah State University Press, 2011. 343 p.
Lewis B. The Question of Orientalism // The New York Review of Books. 1982. June.
Liping Wang. Orientalization or Deorientalization? Disciplinary Conflicts and National Imaginations in China, 1912–1949 // Modern China. 2020. Vol. 46, issue 4. P. 339–371.
Nicolescu B. The Hidden Third and the Multiple Splendor of Being // Трансдисциплинарность в философии и науке: Подходы, проблемы, перспективы : сборник статьей. Под редакцией В. Бажанова, Р.В. Шольца, РАН, Институт философии. М.: НАВИГАТОР, 2015. С. 62–79.
Said E.W. Culture and Imperialism. New York. VINTAGE BOOK, 1993. 361 p.
Said E.W. Humanism and Democratic Criticism. Columbia University Press, 2004. 154 p.
Said E.W. On Late Style: Music and Literature Against the Grain. Pantheon Books, 2006. 176 p.
Said E.W. Orientalism. New York: Pantheon Books, 1978. 368 c.
Said E. W. Orientalism Reconsidered // Cultural Critique. 1985. No. 1. Р. 89–107.
Said E.W. Out of Place: a Memoir. L., 1999. 266 р.
Said E.W. Representation of Intellectuals. NY: Vintage Books, 1996. 114 p.
Said E.W. The World, the Text and the Critic, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1983. 386 р.
Shiraev E.B., Levy D.A. Cross-Cultural Psychology: Critical Thinking and Contemporary Applications. Seventh Edition. NY., L.: Routledge, 2021. 507 p.
Shirokogoroff S.M. Psychomental Complex of the Tungus. London: Kegan & Paul, 1935. 446 p.
Social Neuroscience. People Thinking about Thinking People. Ed. by John T. Cacioppo, Penny S. Visser and Cynthia L. Pickett. Cambridge: MIT Press, 2006. 304 p.
Young R. White Mythologies: Writing History and the West. L.; Routledge, 1990. 232 p.
Wolff L. Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment. Stanford: Stanford University Press, 1994. 419 р.
Zhong Minguo. Self-orientalization and Its Counteraction against the Cultural Purpose of Gu Hongming in his Discourses and Saying of Confucius // Theory and Practice in Language Studies. 2012, Vol. 2, No. 11. P. 2417–2421.