The ability to understand cause-and-effect relationships as a key skill of Homo loquens
DOI:
https://doi.org/10.24866/1997-2857/2023-1/112-122Keywords:
language, communication, tools, recursion, causal relationships, prefrontal cortex, working memory, mirror neuronsAbstract
The article analyzes human ability to understand cause-and-effect relationships and reveals the fundamental role of this cognitive skill in mastering articulate speech. The author highlights the relationship between tool activity carried out in a certain social context, encephalization in the hominid line, the development of frontal lobes of human brain (in particular, prefrontal cortex formations) and the improvement of the conceptual basis for the production of tools. These phenomena are associated with an increase in the capacity of the short-term component of working memory, which allows a person to keep attention on several objects and connections between them simultaneously, to carry out recursive actions, consistently operate with several concepts, generating recursive sentences. These processes make possible the emergence of human ability to understand causal dependencies and to build, analyze and understand sentences consisting of several words, as well as to create and understand the rules for their construction.
Downloads
References
Аристотель. Метафизика. М.; Л.: Соцэкгиз, 1934.
Ахутина Т.В. Нейролингвистический анализ лексики, семантики и прагматики. М.: Языки славянских культур, 2014.
Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. М.: Медицина, 1966.
Бурлак С.А. Происхождение языка. Факты, исследования, гипотезы. М.: Альпина Паблишер, 2019.
Вригт Г.Х. Логико-философские исследования: избранные труды. М.: Прогресс, 1986.
Дубынин В.А. Мозг и зеркальные нейроны // «ПостНаука». URL: https://postnauka.ru/video/89453
Емельянов-Ярославский Л.Б. Интеллектуальная квазибиологическая система. Индуктивный автомат. М.: Наука, 1990.
Ивин А.А. Логика причинности // Гуманитарный портал. URL: https://gtmarket.ru/concepts/6965
Касавин И.Т. Дэвид Юм: парадоксы познания // Вопросы философии. 2011. № 5. C. 157–171.
Кольцова М.М. Двигательная активность и развитие функций мозга ребенка: роль двигательного анализатора в формировании высшей нервной деятельности ребенка. М.: Педагогика, 1973.
Котов А.А. Каузальное мышление у экспертов и новичков // Когнитивная психология: феномены и проблемы. М.: ЛЕНАНД, 2014. С. 87–107.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975.
Лурия А.Р. Лекции по общей психологии. СПб.: Питер, 2006.
Лурия А.Р. Мозг человека и психические процессы: в 2-х т. Т. 2. Нейропсихологический анализ сознательной деятельности. М.: Педагогика, 1970.
Лурия А.Р. О генезисе произвольных движений // Вопросы психологии. 1957. № 2. С. 65–67.
Лурия А.Р. Основы нейропсихологии: учебное пособие. М.: Академия, 2013.
Лурия А.Р. Язык и сознание. М.: Изд-во Мос. ун-та, 1979.
Поршнев Б.Ф. О начале человеческой истории. М.: Мысль, 1974.
Риццолатти Дж., Синигалья К. Зеркала в мозге: О механизмах совместного действия и сопереживания. М.: Языки славянских культур, 2012.
Сергин В.Я., Сергин А.В. Иерархическая модель восприятия без комбинаторного взрыва // Журнал высшей нервной деятельности. 2019. Т. 69. № 5. С. 629–654.
Социальная философия и философия истории: учебное пособие. М.: ИНФРА-М, 2018.
Энгельс Ф. Роль труда в процессе превращения обезьяны в человека // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 20. М.: Государственное издательство политической литературы, 1961. С. 486–499.
Aboitiz, F., García, R.R., Bosman, C. and Brunetti, E., 2006. Cortical memory mechanisms and language origins. Brain and Language, Vol. 98, no. 1, pp. 40–56.
Arbib, M.A., 2005. The mirror system hypothesis: How did protolanguage evolve? In: Tallerman, M. ed., 2005. Language origins: perspectives on evolution. Oxford: Oxford University Press, pp. 21–47.
Arbib, M.A., Bonaiuto, J. and Rosta, E., 2006. The mirror system hypothesis: From a macaque-like mirror system to imitation. In: Cangelosi, A., Smith, A.D.M. and Smith, K. eds., 2006. Proceedings of the 6th Evolution of language conference (EVOLANG6). Singapore: World Scientific, pp. 3–10.
Baddeley, A.D., 2000. The episodic buffer: A new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, Vol. 4, no. 11, pp. 417–423.
Baddeley, A.D., 2007. Working memory, thought and action. Oxford: Oxford University Press.
Baddeley, A.D. and Hitch, G.J., 1974. Working memory. In: Bower, G.A. ed., 1974. Recent advances in learning and motivation. Vol. 8. New York: Academic Press, pp. 47–89.
Calvin, W.H. and Bickerton, D., 2000. Lingua ex machina: Reconciling Darwin and Chomsky with the human brain. Cambridge: MIT Press.
Deacon, T., 1997. The symbolic species: The co-evolution of language and the brain. New York; London: W.W. Norton & Co.
Heyes, С., 2010. Where do mirror neurons come from? Neuroscience & Biobehavioral Reviews, Vol. 34, no. 4, pp. 575–583.
Jacobs, B., Schall, M. and Scheibel, A.B., 1993. A quantitative dendritic analysis of Wernicke’s area in humans. II. Gender, hemispheric, and environmental factors. The Journal of Comparative Neurology, Vol. 327, no. 1, pp. 97–111.
Ramachandran, V.S., 2000. Mirror neurons and imitation learning as the driving force behind the great leap forward in human evolution. URL: https://www.edge.org/conversation/vilayanur_ramachandran-mirror-neurons-and-imitation-learning-as-the-driving-force
Read, D.W., 2008. Working memory: a cognitive limit to non-human primate recursive thinking prior to hominid evolution. Evolutionary Psychology, Vol. 6, no. 4, pp. 676–714.
Tomasello, M., 2020. The role of roles in uniquely human cognition and sociality. Journal for the Theory of Social Behaviour, Vol. 50, no. 1, pp. 2–19.
Zink, K. and Lieberman, D., 2016. Impact of meat and Lower Palaeolithic food processing techniques on chewing in humans. Nature, Vol. 531, no. 7595, pp. 500–503.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Humanitarian research in the Eastern Siberia and the Far East

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.