To the intertextual functions of the frame of the text “Poem Without a Hero”: an echo of the English romantic poem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24866/2949-2580/2025-3/10-17

Keywords:

frame of a work, title, epigraph, notes, title-final complex, canon of a romantic poem, intertext, Akhmatova, Byron, Shelley, Pushkin

Abstract

The specificity of the frame complex of Anna Akhmatova's “Poem without a Hero” lies in the fact that the semantics of its components refer to several sources at once, and allusions to the works of English Romanticists, primarily to J. G. Byron, play a crucial role among the components of the Poem's frame. The authors show that Akhmatova often “hides” Byron's allusions in the reception of Pushkin's poems (mainly “Eugene Onegin”), placing them in a frame text. The article proves that this technique is used by Akhmatova to build a genre genealogy of her own poem, which is based on the tradition of English Romantic poems and the genre experience of Alexander Pushkin. According to the authors, the reason for turning to the romantic tradition lies in the tragic personal and epochal conflicts, which were reflected in the genre of the romantic poem, transformed by Akhmatova, whose ancestor was Lord Byron.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lyubov G. Kikhney, Griboyedov Moscow State University

    Doctor of Philological Sciences, Professor, Head of the Department of History of Journalism and Literature

  • Anna V. Lamzina, Moscow Institute of Physics and Technology

    Candidate of Philological Sciences, Associate Professor, Department of Foreign Languages

References

1. Ахматова А. Сочинения: В 2 т. Т. 1. М.: Правда, 1990. 448 с.

2. Байрон Дж. Г. Дон Жуан. Собр. соч.: В 4 т. Т. 1. М.: Правда, 1981. 608 с.

3. Жирмунский В.М. Примечания // Ахматова А. Стихотворения и поэмы. Л.: Советский писатель, 1979. С. 445–523.

4. Михайлова Г.П. «Миф о поэте» Анны Ахматовой в западноевропейском литературном контексте: интертекстуальный анализ // Respectus Philologicus. 2003. № 3(8). URL: http://filologija.vukhf.lt/3-8/mixajlova.htm (дата обращения: 13.08.2025).

5. Пушкин А.С. Сочинения. М.: Олма-Пресс, 2002. 800 с.

6. Пушкин А.С. Опровержение на критики и замечания на собственные сочинения URL:: http://a-s-pushkin.ru/books/item/f00/s00/z0000005/st040.shtml (дата обращения: 12.06.2025).

7. Раков В.Д. Саади // [Электронные публикации Института русской литературы (Пушкинского Дома) РАН]. URL: http://pushkinskijdom.ru/ (дата обращения: 13.08.2025).

8. Роскина Н. «Как будто прощаюсь снова…» // Воспоминания об Анне Ахматовой / Сост. В.Я. Виленкин, В.А. Черных. М.: Советский писатель, 1991. С. 520–546.

9. Рубинчик О.Е. Шелли и Байрон в «Поэме без героя»: изобразительный подтекст // Анна Ахматова: эпоха, судьба, творчество. Крымский Ахматовский научный сборник. Вып. 6. Симферополь: Крымский архив, 2008. С. 158–191.

10. Шелли Б.П. Избр. произв. Стихотворения. Поэмы. Драмы. Философские этюды. М.: Рипол Классик, 1998. URL: http://lib.ru/POEZIQ/SHELLY/shelley110.txt (дата обращения: 10.07.2025).

11. «Я не такой тебя когда-то знала…»: Анна Ахматова. Поэма без Героя. Проза о Поэме. Наброски балетного либретто: материалы к творческой истории / Изд. подг. Н.И. Крайневой; под ред. Н.И. Крайневой, О.Д. Филатовой. СПб.: Миръ, 2009. 1488 с.

Downloads

Published

07-10-2025

How to Cite

[1]
2025. To the intertextual functions of the frame of the text “Poem Without a Hero”: an echo of the English romantic poem. Far Eastern Philological Journal. 3, 3 (Oct. 2025), 10–17. DOI:https://doi.org/10.24866/2949-2580/2025-3/10-17.