The window motif in John Fowles’s fiction of 1960–1970s
DOI:
https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-4/29-38Keywords:
John Fowles, XXth century English literature, theme of initiation, creativity theme, window motifAbstract
The forms of realization, functions and significance of the window motif, which constantly appears in the description of the protagonist’s living space, are examined on the basis of four novels by John Fowles. It is noted that the following properties of this architectural element have a significant status: 1) the possibility or impossibility of seeing something through the window and the visibility level; 2) the natural (sea, river, garden) or urban space outside the window; 3) the open or closed position of the window, i.e., the ability to transmit sounds and smells in addition to light, and to provide tactile sensations from the touch of natural elements. The visual position of the narrator is significant as well. It has been revealed that the described space outside the window often performs a psychological function, and the window becomes a figurative correlate of the perception channels. The window turns out to be a meeting place of consciousness and reality and is associated with the development of the initiation and creativity themes.
Downloads
References
Болотникова О.Н. Семантика и функции двери и окна в художественном мире Н.В. Гоголя: автореф. дис … канд. филол. наук. Томск, 2017. 24 с.
Губанова Е.Н. Семантика пространства в постмодернистском художественном тексте (на материале произведений Джона Фаулза): автореф. дис … канд. филос. наук. М., 2009. 24 с.
Жолковский А.К., Щеглов Ю.К. Место окна в поэтическом мире Пастернака // Работы по поэтике выразительности. М.: Издательская группа «Прогресс», 1996. С. 209–239.
Топоров В.Н. К символике окна в мифопоэтической традиции // Балто-славянские исследования. 1983. М.: Наука, 1984. С. 164–185.
Фаулз Дж. Волхв. Пер. с англ. Б. Кузьминского. М.: Махаон, 2002. 704 с.
Фаулз Дж. Дэниел Мартин: Роман: В 2 т.: Т. I. Пер. с англ. И.М. Бессмертной. М.: Махаон, 2000. 608 с.
Фаулз Дж. Дэниел Мартин: Роман: В 2 т.: Т. II. Пер. с англ. И.М. Бессмертной. М.: Махаон, 2001. 560 с.
Фаулз Дж. Коллекционер. Пер. с англ. И. Бессмертной. СПб.: Кристалл, 2001. 288 с.
Фаулз Дж. Любовница французского лейтенанта. Пер. с англ. М.И. Беккер, И.Б. Комаровой. СПб.: Азбука, 2001. 576 с.
Фаулз Дж. Пять повестей: Башня из черного дерева. Элидюк. Бедный Коко. Энигма. Туча: Повести. Пер. с англ. И. Бессмертной и И. Гуровой. М.: Изд-во АСТ, 2004. 444 с.
Храповицкая Г.Н. Природа в литературе и живописи немецкого романтизма // Культурология. 2008. № 1(44). C. 208–218.
Щукин В.Г. Окно как «жанровый» локус и поэтический образ // Поэтика русской литературы. М.: РГГУ, 2009. С. 80–101.
Eriksson B.H.T. The “Structuring Forces” of Detection: The Cases of C.P. Snow and John Fowles. Uppsala: AUU, 1995. 254 p.
Hanko U., Liiv G. Imagery in John Fowles’s Novels // Ученые записки Тартусского университета. Труды по романо-германской филологии. Вып. 898. Тарту, 1990, pp. 31–38.
Palmer W.J. The Fiction of John Fowles: Tradition, Art, and the Loneliness of Selfhood. Columbia Univ. of Missouri press, 1974. 113 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 1. The author (authors) is (are) responsible for the content of the manuscript of this article. 2. The author (authors) gives (give) consent to the processing of personal data in accordance with the Federal Law of July 27, 2006 No. 152-FZ “On Personal Data”, as well as to the publication of the article in the public domain and the transfer of all necessary information to scientometric databases data. 4. The author (authors) confirms (confirms) that the materials have not been published previously and that the manuscript of the article is not currently under consideration by the editorial board of another publication. 5. The author (authors) confirms (confirm) the absence of a conflict of interest.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.