The window motif in John Fowles’s fiction of 1960–1970s

Authors

  • Dina Y. Cherviakova Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-4/29-38

Keywords:

John Fowles, XXth century English literature, theme of initiation, creativity theme, window motif

Abstract

The forms of realization, functions and significance of the window motif, which constantly appears in the description of the protagonist’s living space, are examined on the basis of four novels by John Fowles. It is noted that the following properties of this architectural element have a significant status: 1) the possibility or impossibility of seeing something through the window and the visibility level; 2) the natural (sea, river, garden) or urban space outside the window; 3) the open or closed position of the window, i.e., the ability to transmit sounds and smells in addition to light, and to provide tactile sensations from the touch of natural elements. The visual position of the narrator is significant as well. It has been revealed that the described space outside the window often performs a psychological function, and the window becomes a figurative correlate of the perception channels. The window turns out to be a meeting place of consciousness and reality and is associated with the development of the initiation and creativity themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dina Y. Cherviakova, Far Eastern Federal University

    Senior Lecturer, Department of Roman and German Philology

References

Болотникова О.Н. Семантика и функции двери и окна в художественном мире Н.В. Гоголя: автореф. дис … канд. филол. наук. Томск, 2017. 24 с.

Губанова Е.Н. Семантика пространства в постмодернистском художественном тексте (на материале произведений Джона Фаулза): автореф. дис … канд. филос. наук. М., 2009. 24 с.

Жолковский А.К., Щеглов Ю.К. Место окна в поэтическом мире Пастернака // Работы по поэтике выразительности. М.: Издательская группа «Прогресс», 1996. С. 209–239.

Топоров В.Н. К символике окна в мифопоэтической традиции // Балто-славянские исследования. 1983. М.: Наука, 1984. С. 164–185.

Фаулз Дж. Волхв. Пер. с англ. Б. Кузьминского. М.: Махаон, 2002. 704 с.

Фаулз Дж. Дэниел Мартин: Роман: В 2 т.: Т. I. Пер. с англ. И.М. Бессмертной. М.: Махаон, 2000. 608 с.

Фаулз Дж. Дэниел Мартин: Роман: В 2 т.: Т. II. Пер. с англ. И.М. Бессмертной. М.: Махаон, 2001. 560 с.

Фаулз Дж. Коллекционер. Пер. с англ. И. Бессмертной. СПб.: Кристалл, 2001. 288 с.

Фаулз Дж. Любовница французского лейтенанта. Пер. с англ. М.И. Беккер, И.Б. Комаровой. СПб.: Азбука, 2001. 576 с.

Фаулз Дж. Пять повестей: Башня из черного дерева. Элидюк. Бедный Коко. Энигма. Туча: Повести. Пер. с англ. И. Бессмертной и И. Гуровой. М.: Изд-во АСТ, 2004. 444 с.

Храповицкая Г.Н. Природа в литературе и живописи немецкого романтизма // Культурология. 2008. № 1(44). C. 208–218.

Щукин В.Г. Окно как «жанровый» локус и поэтический образ // Поэтика русской литературы. М.: РГГУ, 2009. С. 80–101.

Eriksson B.H.T. The “Structuring Forces” of Detection: The Cases of C.P. Snow and John Fowles. Uppsala: AUU, 1995. 254 p.

Hanko U., Liiv G. Imagery in John Fowles’s Novels // Ученые записки Тартусского университета. Труды по романо-германской филологии. Вып. 898. Тарту, 1990, pp. 31–38.

Palmer W.J. The Fiction of John Fowles: Tradition, Art, and the Loneliness of Selfhood. Columbia Univ. of Missouri press, 1974. 113 p.

Downloads

Published

26-12-2024

Issue

Section

5.9.2. WORLD LITERATURE

How to Cite

[1]
2024. The window motif in John Fowles’s fiction of 1960–1970s. Far Eastern Philological Journal. 2, 4 (Dec. 2024), 29–38. DOI:https://doi.org/10.24866/2949-2580/2024-4/29-38.